Toyota GR Supra A91-CF Edition – edisi terhad dibuat hanya 600 unit, untuk pasaran Amerika Syarikat

Toyota GR Supra A91-CF Edition – edisi terhad dibuat hanya 600 unit, untuk pasaran Amerika Syarikat

Toyota telah melancarkan model edisi terhad hanya untuk pasaran Amerika Syarikat berasaskan Toyota Supra tingkat taraf 2021 (dikenali sebagai A91 berbanding versi asal A90), yang digelar GR Supra A91-CF Edition.

CF bermaksud Carbon Fibre, jadi model yang hanya dihasilkan 600 unit ini diberikan banyak komponen berasaskan material ringan berkenaan dan banyak perincian unik yang lain.

A91-CF Edition ini menampilkan kit badan gentian karbon yang meliputi splitter hadapan, canards lebih besar, sayap atau diffuser tambahan pada bahagian bawah bendul sisi, sepasang lagi canard pada bampar belakang serta spoiler jenis ducktail tambahan pada penutup but belakang.

Menurut Toyota USA, kit aero tambahan ini bukan hanya memberikan rupa yang lebih agresif, malah ia benar-benar memberikan downforce serta kestabilan tambahan “ketika pemanduan seharian dan pemanduan di litar”. Model istimewa ini juga dipadankan dengan rim 19-inci unik dalam kemasan hitam kusam. Hanya tiga warna badan ditawarkan iaitu Absolute Zero White, Nitro Yellow dan Matte Grey Phantom.

Toyota GR Supra A91-CF Edition – edisi terhad dibuat hanya 600 unit, untuk pasaran Amerika Syarikat

Seperti Supra A91 standard, model edisi terhad ini juga masih menerima enjin 3.0 liter enam-silinder sebaris dengan dua pengecas turbo, menghasilkan 382 hp dan tork maksima 500 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear ZF lapan kelajuan automatik untuk memacu roda belakang, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat.

Kelengkapan standard Supra A91 lain juga terus dipadankan pada CF Edition ini merangkumi sistem suspensi Adaptive Variable Sport, differential sport aktif pada gandar belakang dan juga brek Brembo pada bahagian hadapan dengan angkup merah bersama logo Supra.

Pada bahagian dalaman pula, model istimewa ini diberikan tema warna merah-hitam dengan upholsteri Alcantara dan kulit, bersama serlahan jahitan benang merah. Tempat duduk hadapan diberikan standard dengan larasan berkuasa 14-hala bersama sistem pemanas.

Perincian dalaman lain adalah termasuk panel-panel kemasan gentian karbon, roda stereng tiga jejari balutan kulit, dan juga pedal sport. Namun, Toyota Amerika Syarikat masih belum mengumumkan harga untuk Supra A91 CF Edition ini, di mana ia akan diberitahu dalam berberapa bulan lagi bersama imej bahagian dalaman. Ia dijangkan akan berada di bilik pameran pada musim luruh nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required