Great Wall patenkan Volkswagen Beetle klon di Eropah

Selain dari Haval, Great Wall Motor (GWM) dari China mempunyai pelbagai lagi subjenama di bawahnya, antaranya ialah Ora yang menjadi jenama pengeluar kereta elektrik sepenuhnya (EV). Ketika berlangsungnya Auto Shanghai 2021 April lalu, Ora telah memperkenalkan model baharu mereka yang digelar Ora Punk Cat, menampilkan rekaan ‘klon’ dari Volkswagen Beetle klasik.

Sebelum dikenakan apa-apa tindakan diambil oleh Volkswagen seperti apa yang diterima oleh Land Wind yang dikenakan tindakan undang-undang kerana meniru Range Rover Evoque, GWM nampaknya mengambil langkah proaktif – Carscoop melaporkan bahawa syarikat China berkenaan bukan sahaja mendaftarkan paten Punk Cat di negara mereka, malah turut membuat pendaftaran paten tersebut ke Pejabat Harta Intelek Kesatuan Eropah (EU IPO)!

Menerusi fail paten yang dijumpai, Ora bukan hanya menghantar rekaan Punk Cat yang telah didedahkan di China tempoh hari, malah turut tampil dengan satu lagi varian rekaan untuk klon Beetle berkenaan. Kedua-duanya hadir dengan badan lima pintu, berbanding hanya dua pintu pada Beetle asli.

Untuk rekaan kedua, ia diberikan rupa yang lebih seperti kartun dan retro, dengan lampu hadapan nampak seperti potongan roti, bar pada bampar hadapan lebih besar, rim lebih ringkas, bonet hadapan lebih menonjol, cermin sisi nampak lebih klasik, diberikan spoiler ekor itik di belakang, dan pelbagai lagi perbezaan lain.

Dokumen berkenaan turut mendedahkan bahawa dua permohonan Rekaan Komuniti Berdaftar (RCD) berkenaan telah dihantar oleh GWM pada 3 Jun 2021, kemudian diluluskan pada 11 Jun. Dengan geran RCD tersebut, pemegangnya menerima “hak eksklusif di semua negara ahli Kesatuan Eropah sedia ada dan akan datang”. Ia sah selama lima tahun dan boleh diperbaharui setiap lima tahun untuk tempoh maksimum 25 tahun. Geran RCD GWM ini akan luput pada Jun 2026.

GALERI: Ora Punk Cat yang didedahkan di China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required