Toyota Mega Web bakal ditutup sepenuhnya tahun ini

Toyota Mega Web bakal ditutup sepenuhnya tahun ini

Jika anda seorang ‘kaki kereta’ dan berpeluang untuk ke Jepun, Toyota Mega Web adalah tempat yang wajib untuk anda lawati. Toyota Mega Web adalah satu pusat yang dibina oleh Toyota sendiri yang disifatkan sebagai ‘Taman Tema Automotif’, disajikan dengan pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan dunia permotoran.

Namun ini mungkin berita sedih buat anda – Toyota mengumumkan bahawa Toyota Mega Web bakal ditutup sepenuhnya pada 31 Disember 2021. Menurut Toyota, kompleks bangunan berkenaan akan dibuka semula sebagai arena pelbagai guna yang dibangunkan oleh Towa Real Estate Co., Ltd., iaitu syarikat pembangunan di bawah Toyota Group sendiri.

Toyota Mega Web telah dibuka kepada orang awam bermula pada Mac 1999, dan sehingga kini ia telah dikunjungi oleh sejumlah 127 juta orang. Ia dibina di pulau buatan di Tokyo Bay. Jika anda bertolak dari stesen Tokyo menaiki tren untuk ke Mega Web, anda bakal merentasi jambatan besar dari daratan ke pulau berkenaan yang dikenali sebagai Rainbow Bridge, yang juga sebahagian dari lebuhraya Wangan.

Dari stesen Tokyo teleport, berjalan kaki ke Mega Web memerlukan anda menempuhi DiverCity Tokyo Plaza, iaitu tempat dimana terletaknya figura robot Gundam dengan skala 1:1. Secara amnya, Toyota Mega Web mempunyai tiga bahagian utama iaitu Toyota City Showcase, Ride Studio dan History Garage. Kami sendiri telah berkesempatan untuk mengunjungi Toyota Mega Web ini pada 2019, selepas habis tugasan di Tokyo Auto Salon.

Namun disebabkan kaki penulis sendiri telah diseksa oleh 11 dewan besar di Tokyo Auto Salon selama tiga hari, lawatan ke Toyota Mega Web ini hanya kami tumpukan kepada subjek yang paling penulis minat iaitu History Garage. Nak tahu apa yang ada di History Garage berkenaan? Mari baca ‘pengembaraan’ kami pada PAUTAN INI.

GALERI: Toyota Mega Web History Garage

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required