Menghasilkan sebuah replika kereta dalam saiz sebenar dengan bongkah Lego bukanlah sesuatu yang baharu. Namun untuk replika Lego Toyota GR Supra yang anda lihat ini bukan sesuatu yang biasa, kerana ia benar-benar boleh dipandu!

Replika ini akan dipamerkan di Legoland Jepun sehingga 11 Oktober nanti, sebelum ia di bawa ke beberapa pusingan perlumbaan Super GT juga untuk dipamerkan. Replika ini dihasilkan oleh Toyota dan Lego adalah untuk meraikan ulangtahun ke-35 nama Supra itu sendiri.

Ia didedahkan berberapa hari selepas model sebenar GR Supra edisi terhad juga dihasilkan sempena ulangtahun tersebut diperkenalkan untuk pasaran Jepun. Selain dari projek ini, Toyota turut bekerjasama dengan Lego untuk menghasilkan GR Supra dalam set Speed Champions untuk dijual dalam pasaran.

Replika GR Supra ini dihasilkan dari 477,303 bongkah Lego, dan mengambil masa selama 2,400 jam untuk disiapkan. Jika diletakkan sebelah menyebelah dengan GR Supra sebenar, ia kelihatan hampir serupa, cuma tampil seperti dengan piksel dalam permainan video Gran Turismo 2 untuk pelantar Sony PS1.

Dari segi saiz, replika Lego ini dibina dengan dimensi 435 cm panjang, 204 cm lebar dan 129 cm tinggi, atau 17.5 cm lebih lebar dan 3 cm lebih pendek dari GR Supra sebenar. Ia juga sebenarnya lebih berat iaitu 1,885 kg, berbanding hanya 1,640 kg untuk GR Supra produksi.

Toyota GR Supra yang diperbuat dari Lego ini juga ia dipadankan dengan motor elektrik yang membolehkan ia dipandu dan mencapai kelajuan maksima 28 km/j.

Malah, ia turut menerima beberapa komponen yang diambil terus dari GR Supra sebenar seperti tempat duduk pemandu, roda stereng serta rim aloi bersama tayar – bayangkan jika komponen-komponen ini semua turut diperbuat dari bongkah Lego, agaknya macam mana nak pandu? Terpijak Lego pun kita menjerit, inikan pula pandu kereta duduk atas tempat duduk Lego.