Mercedes-Benz C-Class, S-Class & EQS baru mampu kesan lubang jalan, bagi amaran pada pemandu

Mercedes-Benz C-Class, S-Class & EQS baru mampu kesan lubang jalan, bagi amaran pada pemandu

Mercedes-Benz sudah pun memperkenalkan sistem terhubung yang digelar “Car-to-X Communication” sejak tahun 2016 yang mampu memberikan pelbagai informasi kepada pemandu berkenaan halangan yang berada di hadapan ketika memandu. Dan menerusi sistem kawalan casis baharu pada model generasi baharu C-Class W206, S-Class W223 dan model elektrik penuh EQS, sistem berkenaan kini mampu untuk mengesan lubang dan juga bonggol pada jalan seterusnya memberikan amaran kepada pemandu.

Ketiga-tiga model berkenaan boleh mengesan lubang atau bonggol menerusi bacaan kadar mampatan dan lantunan secara tiba-tiba pada suspensi, dan ia turut dikesan menerusi gandar hadapan dan belakang dengan sela masa tertentu. Selepas mengesan lubang dan bonggol berkenaan menerusi sistem navigasi, maklumat berkenaan lokasinya akan dikongsi kepada sistem Cloud Mercedes-Benz secara masa sebenar menerusi jaringan telefon mudah alih, dan dikongsi kepada pengguna servis Car-to-X Communication yang lain.

Jadi apabila pemandu C-Class, S-Class dan EQS lain menghampiri kawasan yang telah dikesan mempunyai lubang dan bonggol berkenaan (10-saat sebelum sampai), amaran secara lisan berbunyi “Look out, pothole!” atau “Attention, speed bump” bersama ikon yang boleh dilihat akan keluar menerusi sistem infotainmen kereta.

Mercedes-Benz C-Class, S-Class & EQS baru mampu kesan lubang jalan, bagi amaran pada pemandu

Mercedes-Benz expands Car-to-X communication: new information is sent to all vehicles that feature that service
Mercedes-Benz expands Car-to-X communication: new information is sent to all vehicles that feature that service

Menurut Mercedes-Benz, sistem ini telah dibangunkan sendiri sepenuhnya oleh mereka dan telah diuji di Pusat Ujian dan Teknologi Immendingen (PTZ) serta lokasi-lokasi lain. Sebanyak 30 laluan ujian tersedia di tapak berkeluasan 520 hektar berkenaan, termasuk litar keselesaan yang mempunyai semua jenis bonggol dan lubang jalan.

Bagi mengaktifkan fungsi ini pemilik bukan sahaja perlu melanggan sistem Car-to-X Communication secara atas talian, malah mereka juga perlu mempunyai akaun Mercedes me. Menurut Mercedes-Benz lagi, sistem amaran ini kini sudah ditawarkan pada pasaran-pasaran terpilih seluruh dunia, dalam semua 36 bahasa yang telah ditetapkan pada sistem infotainmen.

Mercedes-Benz menyatakan bahawa sejak ia diperkenalkan pada 2016, servis Car-to-X Communication ini sudah boleh digunakan untuk memberikan amaran kepada sejumlah lebih dari tiga juta kenderaan di seluruh dunia.

Ia bukan sahaja memberikan amaran terhadap lubang dan bonggol jalan sahaja, menerusi pelbagai penderia dan juga radar yang dilengkapkan pada kereta, sistem ini turut memberikan amaran berkenaan angin lintang, kereta rosak dan kemalangan di hadapan, risiko jalan licin/berais, hujan lebat, kabus, kawasan pembinaan dan sebagainya.

GALERI: Mercedes-Benz C-Class W206

GALERI: Mercedes-Benz S-Class W223

GALERI: Mercedes-Benz EQS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required