Ford Ranger 2022 didedah dalam teaser – pengenalan rasmi hujung tahun ini, jualan bermula tahun hadapan

Ford Ranger 2022 didedah dalam teaser – pengenalan rasmi hujung tahun ini, jualan bermula tahun hadapan

Ford Ranger T6 sudah berada dalam pasaran sejak 10 tahun lepas lagi, dan sekarang nampaknya Ford sudah menunjukkan bakal penggantinya. Inilah dia, Ranger 2022 serba baru, yang ditunjukkan terlebih dahulu melalui gambar teaser, sebelum pengenalan rasmi hujung tahun ini dan jualan sebenar tahun hadapan.

Model prototaip ujian yang didedahkan dalam gambar ini nampak sama seperti yang pernah dilihat dalam spyshot, dengan menggunakan bahagian hadapan lebih agresif berbanding Ranger sekarang. Lampu hadapan dengan pencahayaan berbentuk C mengingatkan kepada model Maverick manakala gril tegak yang besar itu pula sudah seperti F-150. Di belakang terdapat lampu jenis menegak yang kelihatan seperti unit LED.

Selain daripada rupa yang diubah, Ranger baru ini juga dijangka menerapkan sumber kuasa elektrik, dengan model plug-in hybrid dijangka ditawarkan bersama model petrol dan diesel yang lain. Varian ini dilapor akan menggunakan padanan enjin petrol empat silinder 2.3 liter turbo bersama motor elektrik, untuk menghasilkan kuasa sehingga 367 PS dan 680 Nm tork, serta penggunaan bahan api 3.0 l/100 km.

Ford Ranger 2022 didedah dalam teaser – pengenalan rasmi hujung tahun ini, jualan bermula tahun hadapan

Enjin diesel empat silinder 2.0 liter turbo seperti sekarang masih akan digunakan, bersama enjin V6 turbo 3.0 liter baru. Bagi versi petrol pula, Ranger baru ini dijangka mendapat unit V6 2.7 iter turbo 314 PS/542 Nm yang diambil daripada Bronco.

Penawaran jenis enjin ini kemungkinan besar bergantung kepada pasaran, dengan Asia Tenggara dan Australasia menerima enjin diesel. Model plug-in hybrid pula mungkin hanya ditawarkan di Eropah manakala versi V6 petrol khas untuk Amerika Utara.

Selain daripada itu, kita juga boleh menjangkakan pelbagai teknologi baru lain, termasuk pada bahagian infotainmen serta bantuan pemandu, seperti sistem SYNC 4, panel instrumen digital, Autonomous Emergency Braking, Adaptive Control, dan pelbagai lagi.

GALERI: Spyshot Ford Ranger 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required