Toyota pintas jualan GM pada suku ke-3 2021 di Amerika buat pertama kali; bakal no.1 tahun ini?

Toyota pintas jualan GM pada suku ke-3 2021 di Amerika buat pertama kali; bakal no.1 tahun ini?

Seperti diketahui, Toyota sememangnya antara gergasi dalam pasaran automotif global – jenama Jepun berkenaan berjaya merampas semula gelaran jenama paling laris di dunia tahun lalu yang sebelum ini dipegang oleh Volkswagen. Namun sebenarnya, pasaran Amerika Syarikat masih dikuasai oleh kumpulan automotif tempatan iaitu General Motors (GM) dan ia kekal sepanjang 90-tahun kebelakangan ini.

Namun pada suku ketiga tahun ini, satu keputusan yang tidak dijangka terjadi. Buat pertama kali jumlah jualan yang dicatatkan oleh Toyota dalam pasaran Amerika Syarikat adalah lebih tinggi dari GM! Sepanjang sembilan bulan dalam 2021, Toyota berjaya menjual sebanyak 1,857,884 unit kenderaan, atau sekitar 80k unit lebih banyak dari GM yang mencatatkan jualan 1,777,483 unit dalam tempoh yang sama.

Menurut laporan Motor1, Toyota mencatatkan jumlah jualan 27.9% lebih tinggi dari tahun lalu, begitu juga GM mencatatkan kenaikan sebanyak 0.1% untuk tempoh yang sama. Ini menunjukkan bahawa permintaan terhadap kereta-kereta baharu terus meningkat di Amerika Syarikat walaupun pandemik Covid-19 masih belum berakhir.

Namun masalah bekalan cip semikonduktor yang menjejaskan keseluruhan industri automotif menyebabkan GM tewas kepada Toyota kali ini. Laporan dari Automotive News menyatakan bahawa GM mungkin akan berhadapan jumlah jualan paling rendah tahun ini sejak era 1950’an.

Toyota pintas jualan GM pada suku ke-3 2021 di Amerika buat pertama kali; bakal no.1 tahun ini?

Seperti yang diketahui, hampir semua produksi pengeluar-pengeluar automotif terpaksa dikurangkan akibat masalah bekalan cip tersebut. Namun Toyota yang sudah belajar untuk menangani masalah sebegini ketika berlakunya gempa bumi dan Tsunami di Jepun pada 2011, persediaan yang dibuat membolehkan mereka lebih bertahan berbanding GM.

“Apa yang kami belajar ketika berlakunya gempa bumi, kami perlu membawa lebih banyak komponen yang bergerak perlahan ke dalam inventori – dan cip merupakan salah satu komoditi yang telah kami kenal pasti sejak dari awal,” kata naib presiden eksekutif Toyota Motor North America, Bob Carter kepada Automotive News.

Toyota juga mempunyai satu lagi ‘senjata’ baharu bagi meneruskan momentum jualan sehingga akhir tahun ini, iaitu trak pikap Toyota Tundra yang akan mula dijual di bilik pameran tidak lama lagi. Namun masih ada tiga bulan untuk tahun 2021 berakhir, dan GM mungkin mempunyai strateginya yang tersendiri bagi memastikan takhta jenama paling laris di AS akan terus dipertahankan.

Di Malaysia, Toyota yang diuruskan oleh UMWT juga kelihatan hampir pasti untuk menjadi jenama bukan nasional no.1 tahun ini, setelah sekian lama gelaran tersebut dipegang oleh Honda. Sehingga Ogos 2021, Toyota telah mencatatkan jumlah jualan kumulatif sekitar 10k unit lebih banyak dari Honda – satu angka yang agak solid bagi terus kekal dikedudukan berkenaan sehingga akhir tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required