Honda HR-V 2022 – spesifikasi pasaran Indonesia bocor; 1.5L VTEC Turbo 178 PS & 1.5 DOHC i-VTEC

Honda HR-V 2022 – spesifikasi pasaran Indonesia bocor; 1.5L VTEC Turbo 178 PS & 1.5 DOHC i-VTEC

Honda HR-V RS 2022 pasaran Thailand

Awal bulan ini, foto Honda HR-V generasi ketiga pasaran Indonesia sudah pun tertiris dalam media sosial, yang mendedahkan model tertinggi RS bagi pasaran berkenaan mempunyai dua tip ekzos di belakang, menandakan ia mungkin dijana oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo.

Dan jangkaan ini diperkuatkan lagi menerusi laporan dari portal automotif Indonesia, Autonetmagz, mendakwa bahawa mereka mendapat maklumat dari sumber yang menyatakan HR-V dipasaran berkenaan akan ditawarkan dalam empat varian, serta dua jenis enjin petrol sepenuhnya.

Menurut laporan tersebut, model varian asas HR-V 2022 akan diberikan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC NA sama seperti pada Honda City, menjana 121 PS pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,300 rpm. Tidak dinyatakan transmisi yang digandingkan, tetapi model generasi terdahulu HR-V dalam varian asas di negara berkenaan hadir dengan pilihan transmisi enam-kelajuan manual dan juga CVT automatik.

Honda HR-V 2022 – spesifikasi pasaran Indonesia bocor; 1.5L VTEC Turbo 178 PS & 1.5 DOHC i-VTEC

Honda HR-V RS 2022 pasaran Thailand

Manakala untuk model tertinggi, varian Prestige sebelum ini tidak akan ditawarkan lagi dan digantikan dengan varian RS. Model dengan rupa paling sporty ini akan dijana oleh enjin L15BG 1.5 liter VTEC Turbo yang sama dengan Civic, menghasilkan 178 PS dan tork maksima 240 Nm.

Untuk pengetahuan anda, L15BG ini adalah varian enjin 1.5L VTEC Turbo yang boleh menggunakan petrol yang diadun dengan ethanol (flex-fuel) untuk digunakan di negara seperti Thailand, manakala Civic untuk pasaran Malaysia menerima enjin L15B7 yang menggunakan petrol biasa, menghasilkan kuasa 182 PS.

Bagi HR-V RS 2022 ini, enjin VTEC Turbo berkenaan hanya digandingkan dengan kotak gear CVT. Varian RS juga disahkan menerima kit badan lebih garang bersama elemen pin krom pada gril hadapan, serta satu-satunya varian yang diberikan enam-beg udara (varian lain hanya empat), sistem kemasukan tanpa kunci, serta paparan instrumen digital tujuh-inci.

Manakala untuk keselamatan, kesemua varian HR-V 2022 pasaran Indonesia dibekalkan dengan sistem bantuan pemanduan Honda Sensing, namun fungsi yang tersenarai dalam pakej sistem tersebut masih belum diketahui.

Honda HR-V 2022 – spesifikasi pasaran Indonesia bocor; 1.5L VTEC Turbo 178 PS & 1.5 DOHC i-VTEC

Unit prototaip Honda HR-V 2022 yang dijumpai sedang diuji di Malaysia

Honda HR-V generasi ketiga ini sebenarnya telah terlebih dahulu dilancarkan di Thailand pada November tahun lalu. Di Thai, kesemua varian turut menerima sistem Honda Sensing yang menampilkan fungsi seperti brek kecemasan automatik, cruise control adaptif dengan stop & go, bantuan kekal tengah lorong, lampu tinggi automatik dan juga sistem baharu Lead Car Departure Notification seperti Civic.

Namun HR-V RS pada pasaran Thailand ini tidak diberikan enjin 1.5L VTEC Turbo, sebaliknya menerima unit rangkaian kuasa hibrid i-MMD e:HEV. Sistem berkenaan menggandingkan enjin 1.5 liter kitaran Atkinson i-VTEC berkuasa 105 PS/127 Nm yang dalam kebanyakkan masa hanya mengecas bateri lithium-ion, bersama motor elektrik berkuasa 131 PS/253 Nm.

Bagaimana dengan Malaysia? Minggu lalu Honda Malaysia (HMSB) telahpun memberikan petunjuk bahawa HR-V generasi ketiga ini turut akan dilancarkan pada pasaran tempatan pada tahun ini dan unit prototaip ujiannya sudah pun dijumpai sedang diuji di atas jalan raya awam baru-baru ini. HMSB juga ada menyatakan bahawa mereka akan hadir dengan lebih penawaran yang menampilkan enjin 1.5L VTEC Turbo dan juga varian hibrid e:HEV; jadi tidak mustahil kita akan menerima HR-V dalam kedua-dua jenis unit rangkaian kuasa berkenaan.

GALERI: Honda HR-V e:HEV 2022 pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required