Subaru BRZ dilancarkan di Thailand – RM338k hingga RM357k, 2.4L boxer 237 PS/250Nm, pilihan AT dan MT

Subaru BRZ dilancarkan di Thailand – RM338k hingga RM357k, 2.4L boxer 237 PS/250Nm, pilihan AT dan MT

Subaru BRZ generasi kedua secara rasminya telah dilancarkan di Thailand ketika berlangsungnya Bangkok Motor Show 2022, selepas model berkenaan membuat penampilan sulung globalnya di Amerika Syarikat pada November 2020. Ia dijual pada harga bermula 2.699 juta baht (RM337,735) untuk varian dengan kotak gear manual, sehingga 2.849 juta baht (RM356,505) untuk model dengan transmisi automatik.

Sama seperti pasaran lain, BRZ generasi baharu di Thailand ini dijana oleh enjin boxer NA dengan kapasiti 2.4 liter yang lebih besar dari model generasi terdahulu. Enjin FA24 tersebut mampu menghasilkan 237 PS pada takat 7,000 rpm dan juga tork maksima 250 Nm seawal 3,700 rpm – lebih berkuasa dari enjin boxer NA 2.0 liter model generasi sebelumnya yang hanya menghasilkan kuasa 200 PS/205 Nm.

Bagi model dengan kotak gear manual enam-kelajuan, ia bukan sahaja lebih murah, malah mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 6.3 saat sebeblum mencapai kelajuan maksima 226 km/j. Manakala varian dengan kotak gear automatik enam-kelajuan pula membuat pecutan yang sama dalam masa 6.9 saat sebelum dan mencatat kelajuan maksima hanya 216 km/j. Kuasa dialirkan sepenuhnya ke roda belakang, dan gandar belakang BRZ ini diberikan LSD jenis Torsen secara standard.

Subaru BRZ dilancarkan di Thailand – RM338k hingga RM357k, 2.4L boxer 237 PS/250Nm, pilihan AT dan MT

Dari segi kelengkapan pula, model manual hadir standard dengan lampu hadapan (responsif terhadap stereng), lampu nyalaan siang dan lampu belakang semuanya LED, rim 18-inci dengan tayar Michelin Pilot Sport 4 215/40R18, spoiler ‘ekor itik’, paparan instrumen digital tujuh-inci, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh lapan-inci, sistem pendingin hawa dua-zon, Kawalan Bunyi Aktif (penjana bunyi palsu enjin), tujuh beg udara, kawalan kestabilan elektronik, mod Track, pemantau titik buta, bantuan mula mendaki dan kamera undur.

Manakala bagi model dengan kotak gear automatik, ia turut diberikan mod Sport untuk transmisi dan mod pemanduan tambahan Snow. Ia juga diberikan sistem bantuan pemanduan Subaru EyeSight, meliputi sistem seperti lampu tinggi automatik, brek kecemasan automatik (hadapan dan undur), amaran keluar laluan, cruise control adaptif dan amaran pergerakan kenderaan hadapan.

Tujuh warna badan ditawarkan untuk BRZ pasaran Thailand ini iaitu Ignition Red, Magnetite Grey Metallic, Sapphire Blue Pearl, World Rally Blue Pearl, Crystal Black Silica, Crystal White Pearl dan Ice Silver Metallic.

Subaru BRZ 2022 ini juga turut bakal dilancarkan di Malaysia tak lama lagi. Tempahannya telah dibuka oleh Motor Image awal minggu ini, dan ada pengedar-pengedar Subaru mendedahkan bahawa model dengan transmisi enam-kelajuan manual dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM229,245, manakala varian dengan kotak gear automatik enam-kelajuan pula berharga RM239,245. Agak jauh juga beza harga dengan Thailand kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required