Setelah pelbagai teaser disiarkan sebelum ini, Honda akhirnya mendedahkan beberapa imej penuh dan juga informasi awalan untuk HR-V 2023 pasaran Amerika Syarikat, yang tampil dengan rupa berbeza berbanding HR-V generasi ketiga pasaran lain di seluruh dunia.

Pertama sekali, HR-V pasaran Amerika Syarikat ini adalah lebih besar kerana ia bukan lagi SUV segmen-B, sebaliknya ia adalah model segmen-C dihasilkan dari platform yang sama seperti Honda Civic generasi ke-11, dan Honda sendiri mengesahkan bahawa ia menampilkan jarak roda dan lebih lebar berbanding model sebelumnya.

Jadi bukan sahaja saiznya lebih besar, malah model ini turut menerima sistem suspensi jenis bebas di belakang (kemungkinan besar menggunakan sistem multilink yang sama dengan Civic) berbanding HR-V pasaran lain yang hanya menggunakan torsion beam.

HR-V baharu untuk AS ini juga menampilkan rupa yang jauh berbeza. Ia diberikan muka ‘gaya Amerika’ yang tidak sama seperti model-model terkini Honda yang lain dengan menampilkan gril oktagon bersaiz besar, bersama lampu hadapan LED yang nipis, lengkap dengan lampu nyalaan siang LED bina-dalam berbentuk-L.

Bahagian bawah gril turut diberikan liang udara berbentuk trapezoid yang bersambung kemasan berbentuk-C pada kedua-dua sisi, menyerlahkan imej lasak SUV ini. Berbanding HR-V pasaran lain yang tampil dengan bentuk bersegi, HR-V di AS ini diberikan garis-garis badan sisi yang lebih beralun.

Cermin sisi diletakkan pada bahagian pintu tanpa menggangu cermin tingkap seperti Civic bagi memberikan padangan lebih baik. Dengan saiz yang lebih besar juga HR-V ini menampilkan bonet hadapan yang lebih panjang serta tambahan satu lagi cermin tingkap suku di belakang pintu.

Bahagian belakang model ini tidak menampilkan lampu yang merentangi sepenuhnya, sebaliknya diberikan lampu jenis ‘two-piece’ yang juga tidak bersegi, bersama perumah nombor pendaftaran yang diletak tinggi. Tiada imej bahagian kabin ditunjukkan kali ini. Namun boleh diagak ia bakal menerima papan pemuka ringkas yang seiras dengan Civic.

Juga tiada sebarang perincian unit rangkaian kuasa dinyatakan, dan sekali lagi ia berkemungkinan besar berkongsi sistem mekanikal yang sama dengan Civic. Di AS, Civic ditawarkan dengan pilihan enjin NA 2.0 liter i-VTEC DOHC berkuasa berkuasa 158/187 Nm dan juga 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 180 hp/240 Nm – kedua-duanya digandingkan dengan kotak gear CVT automatik.

Berminat dengan HR-V pasaran AS ini berbanding HR-V generasi ketiga yang bakal dilancarkan di Malaysia tak lama lagi? Ini mungkin berita baik untuk anda – Honda sebelum ini sudahpun mengesahkan bahawa HR-V pasaran AS ini sebenarnya adalah model global yang akan turut dipasarkan ke seluruh dunia, dan tidak mustahil ia akan ke Asia Tenggara termasuk Malaysia.

Namun untuk pasaran luar Amerika Syarikat, ia tidak akan menggunakan nama HR-V, tetapi akan diberikan nama lain kelak. Ini bermakna model ini akan diletakkan di antara HR-V segmen-B dan juga CR-V – atau dalam kata lainnya ia adalah lawan terus kepada Toyota Corolla Cross yang dihasilkan dengan konsep dan saiz yang lebih kurang sama.

Tetapi sekiranya model ini dijual di Asia Tenggara dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo serta menampilkan suspensi multilink di belakang (berbanding hanya torsion beam pada Corolla Cross), mungkin ia akan memberi ancaman terhadap SUV dari Toyota berkenaan.