Honda Civic Type R 2023 akan buat kemunculan sulung penuh untuk peringkat global bulan depan!

Honda Civic Type R 2023 akan buat kemunculan sulung penuh untuk peringkat global bulan depan!

Honda Civic Type R generasi baharu yang diasaskan dari Civic generasi ke-11 dalam versi hatchback telah beberapa kali ditampilkan dalam versi prototaip dengan pelekat penyamaran penuh – ia ditunjukkan pertama kali pada Oktober tahun lalu, kemudian membuat ujian di litar Suzuka pada bulan berikutnya, serta dipamerkan kepada awam ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2022 pada bulan Januari lalu. Jadi bila sebenarnya model ini akan didedahkan sepenuhnya?

Menurut laporan portal Australia carsales.au dengan memetik kenyataan pengarah Honda Australia Stephen Collins, Honda Civic Type R 2023 ini bakal membuat kemunculan rasmi peringkat globalnya pada bulan hadapan! “Ia [Civic Type R baharu] akan didedahkan sepenuhnya – ada banyak perincian yang disembunyikan sebelum ini – pada Jun nanti ketika musim panas di Eropah,” kata Collins.

Bos Honda Australia berkenaan turut menyatakan bahawa pengumuman ketibaan model Civic berprestasi tinggi itu ke pasaran negara tersebut akan dibuat selepas pendedahannya. Collins tidak mengumumkan sebarang petunjuk bila Type R generasi baharu ini akan mula dijual di Australia, tetapi carsales difahamkan ia akan tiba pada penghujung tahun ini.

Honda Civic Type R 2023 akan buat kemunculan sulung penuh untuk peringkat global bulan depan!

Walaupun rupa sebenar Civic Type R 2023 ini masih berselindung disebalik pelekat penyamaran, boleh dilihat ia diberikan fender yang lebih gemuk dari Civic Hatchback standard bagi menjadikan ia lebih lebar, serta bampar hadapan yang lebih agresif menampilkan liang pengambilan udara lebih besar dengan gril atas dan bawah diberikan elemen sarang lebah.

Juga terdapat liang aliran udara di belakang ruang roda hadapan, manakala bampar belakang pula diberikan diffuser yang agak agresif serta masih menempatkan tiga tip ekzos pada bahagian tengah. Spoiler belakang Civic Type R generasi baharu ini masih lagi bersaiz besar, tetapi ia kini direka ala GT-Wing, dengan kakinya dilekat pada kedua-dua tiang sisi cermin belakang.

Seperti generasi Civic Type R FK8 sedia ada, model gantiannya ini turut disertakan dengan rim lebih besar bersama tayar Michelin Pilot Sport, serta set brek Brembo yang jelas kelihatan disebaliknya, bersama tempat duduk bucket berwarna merah pada bahagian kabin.

Honda masih belum memberikan sebarang pembayang berkenaan spesifkasi teknikal Civic Type R 2023 ini. Namun ia berkemungkinan masih menggunakan unit rangkaian kuasa sama seperti Type R FK8 tetapi diberikan beberapa tingkat taraf. Pada model sedia ada, Honda Civic Type R dijana oleh enjin K20C1 2.0L turbo empat silinder berkuasa 320 PS (306 hp) dan tork maksima 400 Nm, digandingkan hanya dengan kotak gear manual enam-kelajuan bersama unit LSD untuk memacu roda hadapan.

Bulan lalu Honda telah mendedahkan video ujian unit prototaip Civic Type R 2023 ini di Suzuka – selain dapat disahkan pemandu ujian berkenaan menukar gear sendiri dengan kotak gear manual, unit prototaip itu juga berjaya mencatatkan masa lap 1 saat lebih pantas berbanding model produksi FK8 paling hardcore dan paling ringan iaitu Civic Type R Limited Edition di litar berkenaan!

Bagi model terdahulu, Civic Type R merupakan model global yang bukan sahaja dijual di Eropah, Amerika Syarikat dan Jepun, malah ia turut di bawa secara rasmi ke pasaran Asia Tenggara. Ia dilancarkan oleh Honda Malaysia di pasaran tempatan pada November 2017, dijual pada harga RM320,000.

GALERI: Honda Civic Type R 2023 Prototype

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required