Perodua daftar nama Traz dan Nexis di MyIPO – pilihan nama untuk model MPV gantian Alza selepas ini?

Klik untuk besarkan

Perodua telah dilihat mendaftarkan tanda dagang untuk nama ‘Traz’ dan ‘Nexis di Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) bulan lalu. Kedua-dua nama berkenaan difailkan di bawah kelas 12 dan kelas 37, menandakan ianya diletakkan pada kategori yang berkaitan dengan kereta.

Fail berkenaan dijumpai oleh pengguna Facebook dengan akaun Vanhoe Rage, yang memuat naik kedua-dua pemfailan berkenaan minggu lalu. Boleh jadi kedua-dua nama berkenaan adalah untuk model-model baharu Perodua akan datang, seperti yang dilakukan mereka untuk nama Axia yang didaftarkan di MyIPO pada 2014.

Walau bagaimanapun, bukan semua nama yang didaftarkan di MyIPO tersebut sah akan digunakan untuk model-model akan datang kerana ia mungkin hanya sebagai antara pilihan yang mungkin akan diambil. Contohnya ketika Perodua mendaftarkan nama Axia tersebut, mereka turut mendaftarkan dua lagi nama iaitu Eliana dan Atrivia yang masih belum digunakan sehingga kini.

Perodua daftar nama Traz dan Nexis di MyIPO – pilihan nama untuk model MPV gantian Alza selepas ini?

Dalam masa yang sama, Perodua dikhabarkan bakal melancarkan sekurang-kurangnya dua model serba baharu selepas ini. Yang pertama dan juga yang paling hampir pelancarannya adalah MPV tujuh-tempat duduk yang kini hanya dikenali dengan kod projek D27A.

MPV berkenaan adalah model gantian kepada MPV Alza yang telahpun dihentikan produksinya bulan lalu selepas berada lebih 12-tahun dalam pasaran. Model penganti yang dihasilkan dari platform Daihatsu New Global Achitecture yang jauh lebih canggih serta merupakan kembar kepada Toyota Avanza/Daihatsu Xenia berkenaan dikhabarkan akan dijual pada harga bermula RM69k, jauh lebih mahal dari Alza sebelum ini, dan tidak mustahil ia tidak lagi akan menggunakan nama Alza.

Manakala satu lagi model yang disebut-sebut akan dilancarkan oleh Perodua adalah SUV segmen-B penuh, diletakkan lebih tinggi berbanding Ativa (yang lebih hampir dengan saiz SUV segmen-A), dengan saiz hampir sebesar Proton X50. Walau bagaimanapun, SUV ini tidak akan dilancarkan tahun ini, dan ia mungkin akan muncul pada 2023.

Perodua daftar nama Traz dan Nexis di MyIPO – pilihan nama untuk model MPV gantian Alza selepas ini?

Apa yang menarik, tanda dagang e-Smart, e-Smart Hybrid dan e-Smart Technology turut ditemui telah didaftarkan di MyIPO oleh Daihatsu Motor. Tahun lalu, Perodua dilihat menguji kembar Ativa iaitu Daihatsu Rocky dalam varian hibrid yang dikenali sebagai Rocky e-Smart Hybrid di Jepun.

Dengan model perniagaan Perodua-Daihatsu di Malaysia sekarang, tidak mungkin Rocky e-Smart Hybrid tersebut akan dijual pada pasaran Malaysia, dan kemungkinan besar nama e-Smart Hybrid ini akan digunakan pada Ativa sekiranya ia turut ditawarkan dalam versi hibrid kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required