Perodua Alza D27A 2022 – nama Alza dikekalkan, harga bermula RM62k-RM75k, tempahan sudah di buka

Perodua Alza D27A 2022 – nama Alza dikekalkan, harga bermula RM62k-RM75k, tempahan sudah di buka

Susulan dari laporan kami sebelum ini yang menyebut bahawa harga dan nama untuk MPV generasi baharu Perodua yang akan menggantikan Alza akan diumumkan pada 23 Jun – ini dia, maklumat berkenaan sudahpun kami terima.

Nampaknya D27A ini sah masih menggunakan nama Alza. Dalam satu lagi pekeliling dalaman yang telah dilihat oleh paultan.org, Perodua menyatakan bahawa nama Alza terus digunakan kerana “nama tersebut mempunyai pengaruh yang kuat dalam pasaran”.

Dan satu lagi maklumat yang pastinya ditunggu-tunggu iaitu harga; harga tentatif untuk tiga varian yang telah disebut sebelum ini iaitu varian asas 1.5L X CVT (kod varian BP5XZ), varian pertengahan 1.5L H CVT (BP5HZ) dan varian tertinggi 1.5L AV CVT (BP5VZ) adalah seperti berikut:

1.5L X CVT – RM62,000
1.5L H CVT – RM68,000
1.5L AV CVT – RM75,000

Perodua Alza D27A 2022 – nama Alza dikekalkan, harga bermula RM62k-RM75k, tempahan sudah di buka

Angka-angka yang dinyatakan ini adalah harga anggaran atas jalan tanpa insuran (untuk Semenanjung Malaysia), namun untuk harga sebenar masih perlu ditunggu ketika pelancarannya nanti. Pekeliling tersebut turut menyatakan bahawa untuk pelanggan yang menempah MPV ini sebelum 1 Julai, mereka masih layak untuk menerima insentif pengecualian SST sekiranya kereta yang diterima dan didaftarkan sebelum 31 Mac 2023, seperti yang disebut oleh kementerian kewangan tempoh hari.

Kemaskini: Perodua sudah pun mengeluarkan beberapa perincian rasmi untuk Perodua Alza 2022 ini, dan anda boleh bacanya pada PAUTAN INI.

Tempahan untuk Perodua Alza 2022 ini juga akan dibuka secara rasmi hari ini. Kami difahamkan bahawa pelanggan terawal yang menempah MPV ini akan menerima kereta mereka pada hari ia dilancarkan nanti, dan tempoh menunggu untuk model baharu ini adalah “satu hingga dua bulan, bergantung kepada varian dan warna yang ditempah.”

Perodua Alza 2022 ini dihasilkan dari platform Daihatsu New Global Achitecture (DNGA) yang jauh lebih canggih dari model generasi sebelumnya serta merupakan kembar kepada Toyota Avanza/Daihatsu Xenia yang telah pun dilancarkan di Indonesia pada November tahun lalu.

Perodua telahpun menyiarkan teaser rasmi untuk MPV ini tempoh hari, sedikit sebanyak mendedahkan rupa sebenarnya. Ia masih mengekalkan rupa asas yang hampir sama dengan Avanza/Xenia, tetapi nampaknya menerima muka dengan pengaruh dari Ativa dengan menampilkan elemen berbentuk-X, seperti yang dilakar oleh Theophilus Chin sebelum ini.

Lampu hadapan juga dilihat lebih bersegi berbanding Avanza dan Xenia, bersama gril yang direka juga seiras seperti Ativa. Manakala di belakang, lampu utamanya dilihat mirip lampu pada Avanza, dengan grafik berbentuk-L serta klusternya dihubung oleh perincian kemasan dengan logo Perodua di tengah.

Di Indonesia, Avanza dan Xenia menerima enjin 2NR-VE 1.5 liter empat-silinder NA Dual VVT-i bersama kotak gear gear D-CVT, yang dilihat sama seperti Perodua Myvi facelift 2022. Namun berbeza dengan Myvi yang menghasilkan 102 PS/138 Nm, enjin sama untuk versi MPV ini menerima talaan yang membolehkan ia menjana 106 PS ada takat 6,000 rpm dan tork maksima 138 Nm pada takat 4,200 rpm. Perodua Alza dijangka turut akan menerima perincian mekanikal yang sama seperti Avanza dan Xenia.

Seperti yang didedahkan dalam nama varian, Alza generasi baharu ini tidak lagi ditawarkan dalam transmisi manual. Manakala untuk transmisi automatik, ia menerima kotak gear D-CVT sama seperti Perodua Ativa dan Myvi, serta Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia pasaran Indonesia.

MPV baharu ini juga dilihat akan ditawarkan dalam lima warna badan berbeza, terdiri dari satu warna solid dan empat warna metalik. Satu-satunya warna solid iaitu Ivory White, bersama Glittering Silver dan warna baru Elegant Black ditawarkan untuk ketiga-tiga varian, manakala warna Garnet Red dan Vintage Brown hanya untuk varian H dan AV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required