Hayat Ford Fiesta akan berakhir pada Jun 2023 – bakal diganti dengan SUV elektrik Ford Puma EV

Hayat Ford Fiesta akan berakhir pada Jun 2023 – bakal diganti dengan SUV elektrik Ford Puma EV

Ford secara rasmi telahpun mengumumkan bahawa pengeluaran bagi hatchback kompak dalam barisan modelnya iaitu Ford Fiesta bakal dihentikan terus pada bulan Jun 2023. Ini bermakna usia Ford Fiesta hanya bertahan selama 47 tahun selepas model generasi pertamanya diperkenalkan pada 1976.

Produksi hatchback kompak ini dihentikan adalah selari dengan trend semasa iaitu kenderaan elektrik (EV) dan juga SUV. Dalam video ‘selamat tinggal’ yang disiarkan oleh Ford, tempat Fiesta selepas ini akan digantikan dengan SUV kompak Ford Puma dalam versi EV. Malah dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC), Fiesta turut telah direhatkan bermula musim tahun ini apabila pasukan M-Sport Ford memperkenalkan jentera Ford Puma Rally1 Hybrid tahun lalu, menggantikan jentera WRC berasaskan Fiesta yang telah digunakan sejak 2011.

Fiesta sentiasa menjadi alternatif lebih murah dari Escort/Focus dari Ford, dan ia kini sudahpun masuk generasi ke tujuh diperkenalkan pada 2016, serta telah menerima versi facelift pada tahun lalu. Selain dari versi yang sesuai untuk digunakan oleh keluarga kecil, Fiesta turut dihasilkan dalam pelbagai versi prestasi merentasi generasi seperti XR2, RS Turbo dan ST.

Sejak ia diperkenalkan, sejumlah lebih dari 18 juta unit Fiesta telah diproduksi dan dijual di lebih 13 negara seluruh dunia termasuk UK, Sepanyol, Mexico, Argentina, Brazil, Africa Selatan, dan banyak lagi. Malah Fiesta juga merupakan kereta paling laris di UK untuk 12 tahun berturut-turut, bermula 2009 hingga 2020.

Menurut laporan Automotive News, Ford Puma EV yang bakal menggantikan Fiesta kelak bakal dibina berasaskan platform MEB Volkswagen. Model berkenaan masih akan diproduksi di kilang yang menghasilkan Fiesta buat masa sekarang, iaitu kilang Ford yang terletak di Cologne, Jerman. Ia adalah antara projek kerjasama Ford dan Volkswagen yang diumumkan pada 2019, sama seperti projek penghasilan trak pikap VW Amarok generasi baharu yang diasaskan dari Ford Ranger.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required