Mitsubishi Mirage Ralliart di Thailand – RM68k, ada overfender, mud flap merah dan sticker badan Ralliart

Mitsubishi Mirage Ralliart di Thailand – RM68k, ada overfender, mud flap merah dan sticker badan Ralliart

Mac lalu, Mitsubishi telah pun memperkenalkan Mirage Ralliart di Thailand, iaitu antara model awalan dengan lencana Ralliart setelah sayap perlumbaan dan prestasi Mitsubishi itu dihidupkan semula. Dan set galeri foto yang anda lihat ini adalah imej sebenar Mirage Ralliart berkenaan, ihsan dari portal automotif Thailand, Headlightmag.

Model ini diasaskan dari Mirage generasi sedia ada dalam versi facelift terkini yang diperkenalkan di Thailand pada November 2019. Walaupun ia diberikan nama ‘Mirage Ralliart’, model ini bukanlah seperti hot-hatch kompak seperti Colt Ralliart Turbo generasi sebelum ini, sebaliknya hanya model edisi khas yang diberikan imej yang lebih sporty.

Ia dijual di Thailand pada harga 537,000 baht (RM67,905), diberikan beberapa perincian kosmetik ala-rali dengan logo Ralliart. Pertama, ia diberikan overfender dalam kemasan karbon untuk kesemua ruang roda, mungkin mengambil inspirasi dari jentera rali Mirage AP4 yang dibangunkan oleh Ralliart New Zealand.

Mitsubishi Mirage Ralliart di Thailand – RM68k, ada overfender, mud flap merah dan sticker badan Ralliart

Kemudian badan Mirage Ralliart ini menerima pelekat badan sisi Ralliart dengan grafik merah-putih-hitam seperti pada Triton Ralliart dan Pajero Sport Ralliart yang kini juga sudah dijual di Thailand.

Dan tidak ketinggalan, mud flap berwarna merah dengan logo Ralliart seperti yang gemar digunakan pada Proton Wira satu ketika dahulu, turut diletakkan pada bahagian belakang setiap ruang roda Mirage ini, sebagai memperingati jentera-jentera rali bersejarah Mitsubishi.

Tetapi, walaupun ia telah diberikan overfender yang sedikit lebih lebar dari standard, tiada rim istimewa diberikan pada Mirage Ralliart ini. Ia masih diberikan set rim ‘kurus’ yang sama seperti Mirage standard, tetapi diberi kemasan berwarna hitam berkilat.

Hanya dua warna badan ditawarkan iaitu White Diamond serta Red Metallic, dan kedua-dua pilihan warna ini turut diberikan kemasan hitam pada bumbung, gril hadapan, penutup cermin sisi dan spoiler belakang.

Pada bahagian kabin, ia masih diberikan kelengkapan yang sama dengan model standard, tetapi diberikan beberapa perincian unik. Antaranya upholsteri fabrik tempat duduk dan panel pintu dengan warna merah-hitam, serlahan jahitan merah dan juga karpet kaki hitam-merah dengan logo Ralliart. Ia turut diberikan pilihan perapi-perapi dalam kemasan piano black atau karbon palsu.

Seperti yang diberitahu tadi, tiada sebarang peningkatan prestasi diberikan pada Mirage Ralliart ini. Secara standard, Mirage Ralliart dijana oleh enjin 1.2 liter tiga silinder NA (boleh menggunakan gasohol E20) berkuasa 78 hp dan tork maksima 100 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear Inves III CVT automatik.

Mitsubishi Mirage Ralliart di Thailand – RM68k, ada overfender, mud flap merah dan sticker badan Ralliart

Dalam temu bual kami bersama lagenda Ralliart yang juga juara Rali Dakar dua-kali (2002, 2003) Hiroshi Masuoka di Thailand September lalu, Masuoka-san menyatakan buat masa sekarang Ralliart cuma berharap peminat dapat merasai keghairahan dan bahang (Ralliart) dengan komponen-komponen pengayaan terlebih dahulu.

Beliau menambah bahawa buat masa sekarang Ralliart akan mula mengutip data menerusi perlumbaan dan sedikit demi sedikit bakal menawarkan peralatan pretasi sebenar pada masa akan datang. Mitsubishi mula berlumba semula tahun ini dengan menyertai Asia Cross Country Rally (AXCR) 2022 yang sudah pun bermula minggu ini.

Pasukan berkenaan diketuai oleh Masuoka-san sendiri, dengan tiga buah Triton T1 dipandu oleh pemandu Indonesia yang sebati dengan Mitsubishi iaitu Rifat Sungkar, dan dua lagi pemandu Thailand iaitu Chayapon Yotha dan Sakchai Hantrakul.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required