Kembar kei-Car Mitsubishi ek X EV dan Nissan Sakura EV dinobat sebagai Japan Car of the Year 2022/23

Kembar kei-Car Mitsubishi ek X EV dan Nissan Sakura EV dinobat sebagai Japan Car of the Year 2022/23

Pasangan kembar kei-Car Mitsubishi eK X dan juga Nissan Sakura telah dinobatkan sebagai Japan Car of the Year (JCOTY) 2022/23. Kedua-dua kei-Car yang dihasilkan dalam versi elektrik penuh (EV) itu bukan sahaja menang dalam kategori Kei-Car, malah menggondol kategori utama anugerah automotif terulung di Jepun tersebut.

Kedua-dua model kembar ini dibangunkan dan diproduksi oleh kerjasama Nissan Mitsubishi Kei Vehicle (NMKV), menampilkan platform asas dan unit rangkaian kuasa yang sama. Ia dibezakan dengan rekaan luaran yang berlainan, sesuai dengan falsafah rekaan jenama masing-masing.

Menurut jawatan kuasa JCOTY, kedua-dua EV kei-Car ini telah meningkatkan jumlah penggunaan kereta elektrik di Jepun kerana ia dijual pada harga lebih mampu milik berbanding EV bersaiz penuh yang lain. Malah, Mitsubishi eK X EV dan Nissan Sakura ini memberikan pretasi pemanduan dan pengendalian yang lebih baik berbanding kei-Car biasa.

Kembar kei-Car Mitsubishi ek X EV dan Nissan Sakura EV dinobat sebagai Japan Car of the Year 2022/23

“Kedua-dua kereta Kei ini juga dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu yang canggih, dengan fungsi sokongan pemanduan setanding dengan kereta mewah,” tambah jawatankuasa itu lagi.

Sakura dan eK X EV ini diberikan motor elektrik berkuasa 64 PS dan tork maksima 195 Nm yang diletak pada bahagian hadapan. Ia menerima kuasa dari bateri lithium-ion 350-volt dengan kapasiti 20 KWj yang diletak pada lantai. Dengan satu cas bateri penuh, ia boleh bergerak sejauh 180 km (kitaran WLTC) dengan kelajuan maksima hanya 130 km/j.

Ia boleh dicas semula dengan pengecas pantas DC 30 kW, membolehkan kadar cas (SoC) dicapai pada kadar 80% dalam masa 40 minit. Bateri berkenaan turut boleh dijadikan sumber bekalan kuasa elektrik mudah alih untuk isi rumah sekiranya berlaku kecemasan atau bencana.

Untuk Nissan, jenama tersebut turut menerima anugerah Technology Car of the Year 2022/23 menerusi model Nissan X-Trail generasi baharu. Pemenang-pemenang untuk kategori lain adalah seperti berikut:

Import Car of the Year – Hyundai Ioniq 5
Design Car of the Year – BMW iX
Performance Car of the Year – Honda Civic Type R, Civic e:HEV
Technology Car of the Year – Nissan X-Trail

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required