Selain dari SUV Santa Fe dan Palisade facelift serta sedan EV Ioniq 6, video teaser yang disiarkan oleh Hyundai Malaysia nampaknya turut menyenaraikan satu lagi pilihan model lebih mampu milik yang bakal dilancarkan ke pasaran tempatan tahun depan iaitu SUV segmen-B Hyundai Creta.

Creta facelift ini muncul untuk peringkat global di Indonesia pada November tahun lalu, kemudian sudahpun dilihat di Malaysia September lalu, dan nampak sudah bersedia untuk dijual ke pasaran tempatan; ia sudahpun menerima nombor pendaftaran Malaysia dan sudah tentu telah menerima kelulusan VTA dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Hyundai Creta diasaskan dari platform yang sama dengan SUV segmen-B Kia Seltos, menampilkan dimensi 4,315 mm panjang, 1,790 mm lebar, 1,630 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,610 mm. Walaupun ia masih dikelaskan dalam model segmen-B, Creta berada satu anak tangga di bawah Kona kerana dihasilkan untuk pasaran seperti ASEAN dan India berbanding Kona yang disasarkan untuk pasaran Eropah.

Namun dari segi saiz, Creta masih dilihat sedikit lebih besar kerana Kona hanya menampilkan ukuran 4,215 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,575 mm tinggi dan jarak roda 2,600 mm. Ia juga jelas lebih besar dari Ativa kerana SUV segmen-B Perodua itu hanya tampil dengan dimensi 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar, 1,635 mm tinggi dan jarak roda 2,525 mm.

Bagi pasaran Indonesia dan Thailand, Creta menerima enjin 1.5 liter tanpa bantuan turbo yang menghasilkan 115 PS pada takat 6,300 rpm dan tork maksima 144 Nm pada 4,500 rpm, digandingkan dengan kotak gear Intelligent Variable Transmission (iVT), iaitu transmisi CVT Hyundai yang menggunakan rantai bagi menggantikan tali sawat metalik.

Di Thailand, Creta dijual pada harga 949,000 baht (RM115,749) sehingga 999,000 baht (RM121,848). Ia menerima kelengkapan seperti skrin infotainmen 8.0-inci, paparan instrumen 10.25-inci, pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi, pendingin hawa automatik dengan penghembus kabin belakang. Manakala dua varian paling tinggi diberikan lampu dalaman dan lampu suasana LED dan juga bumbung panaromik.

Ia juga menerima sistem keselamatan yang agak baik termasuk enam-beg udara serta pakej bantuan pemanduan Hyundai SmartSense dengan fungsi termasuk amaran buka pintu.

Hyundai Kona sudah jelas menjadi pesaing terus kepada Proton X50 disini. Untuk Creta pula ia mungkin boleh menjadi alternatif kepada Perodua Ativa, namun dilihat agak sukar untuk bersaing jika dilihat pada harga dan juga kelengkapan yang ditawarkan.

Tetapi ia mungkin berpeluang untuk ‘merebut’ pasaran Honda HR-V dalam varian paling asas 1.5 S kerana model berkenaan hanya menerima enjin 1.5 liter i-VTEC tanpa turbo dan dijual pada harga bermula RM114,800

GALERI: Hyundai Creta facelift pasaran Indonesia