Toyota GR Yaris Sebastien Ogier & Kalle Rovanpera Edition didedahkan di Tokyo Auto Salon 2023

Toyota GR Yaris Sebastien Ogier & Kalle Rovanpera Edition didedahkan di Tokyo Auto Salon 2023

Toyota pernah menghasilkan Celica GT-Four Carlos Sainz Edition pada 1991 bagi meraikan kemenangan pemandu pasukan rali dunia Toyota dari Sepanyol berkenaan merangkul gelaran juara WRC pada 1990. Ya, Toyota dah buat dulu sebelum Subaru menghasilkan model Impreza Series McRae dan Impreza RB320 (Richard Burns) serta Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinnen Edition.

Sekali lagi, sempena meraikan gelaran juara WRC yang dirangkul oleh Sebastien Ogier (2020,2021) dan Kalle Rovanpera (2022) dengan pasukan Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR WRT), Toyota telahpun memperkenalkan model edisi terhad GR Yaris Sebastien Ogier Edition dan Kalle Rovanpera Edition ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2023 minggu lalu.

Kedua-dua model ini walau bagaimanapun masih diperingkat konsep, dan harga, jumlah unit yang akan dihasilkan serta spesifikasi akhirnya nanti akan diumum ketika model produksi sebenarnya didedahkan kelak. Kedua-duanya juga diasaskan dari varian tertinggi GR Yaris pasaran Jepun iaitu GR Yaris RZ High-Performance.

Toyota GR Yaris Sebastien Ogier & Kalle Rovanpera Edition didedahkan di Tokyo Auto Salon 2023

Namun kedua-dua model edisi terhad ini menampilkan rupa luaran yang berbeza antara satu sama lain. Bagi Seb Ogier Edition, ia menerima rupa lebih matang dengan menampilkan warna badan kelabu matte, spoiler belakang lebih besar, pelekat badan berwarna hitam pada pintu, bendera Perancis pada rim aloi forged dalam kemasan hitam berkilat, dan angkup brek GR dalam kemasan biru.

Manakala untuk juara WRC paling muda dalam sejarah, GR Yaris Kalle Rovanpera Edition menampilkan rupa yang lebih agresif dengan dipadankan spoiler belakang ‘leher angsa’ serta splitter pada bampar hadapan yang sama seperti model edisi terhad GRMN Yaris serta grafik badan merah-putih-hitam yang lebih menyerlah.

Pada bahagian dalaman, kedua-duanya diberikan serlahan warna bendera negara asal pemandu-pemandu berkenaan; Biru, putih, merah untuk Ogier dari Perancis serta biru dan perak untuk Rovanpera yang berasal dari Finland. Plat nombor produksi unik turut akan diberikan, bersama suis pilihan mod sistem pacuan semua roda GR-Four rekaan baharu.

Toyota GR Yaris Sebastien Ogier & Kalle Rovanpera Edition didedahkan di Tokyo Auto Salon 2023

Kedua-dua model istimewa ini masih dijana oleh enjin G16E-GTS 1.6 liter tiga-silinder turbo berkuasa 272 PS pada takat 6,500 rpm. Namun ia diberikan talaan tingkat taraf prestasi Kinto yang memberikan tork maksima 390 Nm bermula 3,000 hingga 4,600 rpm, atau 20 Nm lebih besar dari model standard.

Ia juga menerima mod baharu pada sistem AWD GR-Four yang diberikan talaan unik dari Sebastien Ogier dan Kalle Rovanpera sendiri pada edisi khas masing-masing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required