Toyota Innova Zenix 2023 sudah dilihat berada di Malaysia, bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Toyota Innova Zenix 2023 sudah dilihat berada di Malaysia, bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Untuk anda yang sedang menunggu kehadiran Toyota Innova Zenix 2023, ini ada berita baik – MPV tiga baris duduk itu kini sudahpun dilihat di Malaysia, menandakan tarikh pelancarannya semakin hampir! Gambar yang dimuat naik oleh laman facebook RiderAth ini menunjukkan beberapa unit Innova Zenix sedang dibawa di atas lori pengangkut, mungkin menuju ke bilik-bilik pameran Toyota?

Innova Zenix membuat kemunculan sulung globalnya di Indonesia pada November 2022. Model gantian untuk Innova generasi terdahulu itu kini tidak lagi berkongsi casis Ladder Frame IMV dengan trak pikap Toyota Hilux, sebaliknya ia kini jauh lebih canggih dengan menggunakan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) dalam varian GA-C.

Jadi dapat dibayangkan bahawa Innova ini kelak memberikan pengendalian dan juga keselesaan yang jauh lebih baik dari sebelumnya. Ia juga kini menampilkan konfigurasi enjin hadapan pacuan hadapan, berbanding pacuan belakang pada model sebelum ini. Rekaan ini sudah tentu akan memberikan ruang dalaman dengan lantai yang lebih rata dan lebih ruang.

Toyota Innova Zenix 2023 sudah dilihat berada di Malaysia, bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Walaupun diasaskan dari platform baharu, Innova Zenix masih dihasilkan dengan saiz yang hampir sama seperti model generasi sebelum ini. Ia menampilkan dimensi panjang 4,755 mm, lebar 1,850 mm dan jarak roda 2,850 mm. Ukuran ini menunjukan bahawa model baharu ini adalah 20 mm lebih panjang dan 20 mm lebih lebar, manakala jarak rodanya pula adalah lebih jauh berbanding Proton X90.

Dengan platform baharu ini juga, Innova tidak lagi menampilkan bentuk pelik seperti model terdahulu. Namun Toyota masih memberikan imej seakan SUV kepada MPV ini. Malah ia juga masih direka agak tinggi dengan jarak kelegaan tanah 185 mm, serta mengekalkan sudut approach dan departure sama seperti Innova terdahulu.

Di Indonesia Innova Zenix ini hadir dalam versi petrol penuh dan juga hibrid. Bagi model petrol, ia menerima enjin M20A-FKS 2.0 liter empat-silinder berkuasa 174 PS dan tork maksima 205 Nm – jauh lebih berkuasa dari enjin 1TR-FE 2.0L model sebelum ini yang menjana 139/183 Nm.

Toyota Innova Zenix 2023 sudah dilihat berada di Malaysia, bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Manakala model hibrid pula menggandingkan enjin Dynamic Force 2.0 liter berkuasa 152 PS dan tork maksima 187 Nm, bersama motor elektrik berkuasa 113 PS dan tork maksima 205 Nm – menghasilkan kuasa 186 PS secara keseluruhan. Motor berkenaan menerima kuasa dari bateri logam-nikel hidrida (Ni-MH) yang diletak di bawah kedua-dua tempat duduk hadapan.

Kedua-dua versi unit rangkaian kuasa ini menerima kotak gear CVT (e-CVT untuk hibrid) bagi memacu roda hadapan. Ia dijual pada harga bermula 419 juta rupiah (RM128,658) untuk varian asas petrol G, sehingga 601.15 juta rupiah (RM184,589) untuk model hibrid spesifikasi tertinggi Q yang turut dilengkapi tempat duduk kapten pada baris kedua.

Bagi pasaran Malaysia kelak, kita berkemungkinan besar turut akan menerima varian hibrid kerana sebelum ini UMWT Toyota telah mengumumkan bahawa satu lagi model HEV selepas Corolla Cross Hybrid akan dilancarkan tidak lama lagi.

Jadi Innova Zenix ini mungkin akan memberikan cabaran yang sengit kepada SUV tiga baris tempat duduk Proton X90 yang baru dilancarkan awal bulan ini.

Proton X90 dijana oleh enjin 1.5 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus bersama sistem hibrid ringkas 48V, menghasilkan kuasa maksima 177 PS/255 Nm. Ia dijual pada harga bermula RM124k untuk varian asas Standard sehingga RM153k untuk varian Flagship yang turut menampilkan tempat duduk kapten pada baris kedua.

Jadi yang mana anda rasa lebih menarik dan lebih berbaloi? Toyota Innova Zenix atau Proton X90?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required