Honda Malaysia sudah jual lebih dari 7,600 unit model hibrid e:HEV RS; City, City Hatchback, HR-V & Civic

Honda Malaysia sudah jual lebih dari 7,600 unit model hibrid e:HEV RS; City, City Hatchback, HR-V & Civic

Mungkin ramai yang beranggapan bahawa model-model yang dijana oleh unit rangkaian kuasa hibrid e:HEV yang dijual oleh Honda Malaysia terlalu mahal dan tidak berbaloi untuk dibeli. Namun angka membuktikan segalanya – Honda Malaysia mengumumkan bahawa sehingga kini sebanyak lebih dari 7,600 unit model dari varian e:HEV ini telah terjual pada pasaran tempatan!

Dari jumlah keseluruhan tersebut, lebih 2,800 unit adalah City RS e:HEV, 1,600 unit City Hatchback RS e:HEV, 2,600 unit HR-V e:HEV dan hampir 600 unit adalah Civic RS e:HEV. Bagi meraikan jumlah jualan yang memberangsangkan tersebut, Honda Malaysia hari ini secara rasmi mengumumkan acara ‘GEN H’ yang mewakili ‘Honda, Hybrid dan Hype’.

Acara tersebut akan dilangsungkan di tiga lokasi berbeza Semenanjung Malaysia pada bulan hadapan, dan ia disasarkan bagi membolehkan lebih ramai rakyat Malaysia mengetahui lebih banyak berkenaan teknologi hibrid e:HEV yang ditawarkan dalam barisan model Honda Malaysia buat masa sekarang.

Ia akan bermula di Linear Park Taman Desa Tebrau, Johor Bahru pada 3 hingga 4 Jun (10 pagi-10 malam), diikuti Juru Auto City Pulau Pinang pada 10 hingga 11 Jun (11 pagi hingga 11 malam), dan Grand Finale akan di buat di tempat letak kereta C Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 17 hingga 18 Jun (10 pagi-10 malam).

Tiada sebarang bayaran akan dikenakan kepada pengunjung untuk kesemua acara ini. Antara aktiviti yang disediakan termasuk permainan-permainan fun fair dan arked, sesi pandu uji, bazar gaya hidup dan makanan, seni grafitti bersama artis tempatan, serta pelbagai acara interaktif yang akan dibuat di kawasan yang luas.

“Honda Malaysia adalah perintis dalam memperkenalkan teknologi hibrid kepada rakyat Malaysia 19 tahun lalu apabila kami menawarkan teknologi Integrated Motor Assist (IMA) dalam Civic Hybrid. Respon terhadap teknologi IMA adalah positif dan kami terus memperkenalkan Sport Hybrid i-DCD pada tahun 2017 pada model City dan Jazz hibrid yang berbaloi dimiliki, seronok dan berprestasi untuk dipandu, memenuhi pasaran massa. Ia berkesan mengubah persepsi kereta hibrid dalam kalangan rakyat Malaysia,” kata pengarah urusan dan CEO Honda Malaysia, Hironobu Yoshimura.

Honda Malaysia sudah jual lebih dari 7,600 unit model hibrid e:HEV RS; City, City Hatchback, HR-V & Civic

“Hari ini, teknologi telah berkembang dengan ketara, dengan teknologi hibrid termaju kami yang terkini, e:HEV, sistem hibrid dua motor yang memberikan prestasi berkuasa dan kecekapan pada masa yang sama sambil mengekalkan DNA Honda yang menyeronokkan untuk dipandu,” tambahnya.

Honda Malaysia memperkenalkan unit rangkaian kuasa e:HEV ini buat pertama kali pada 2020 menerusi Honda City RS e:HEV, yang juga membuat kemunculan sulung globalnya ketika itu sebelum ia diperkenalkan pula di Thailand. Varian 1.5 liter e:HEV itu kemudiannya diperkenalkan pula pada City Hatchback RS dan juga HR-V RS e:HEV pada 2022.

Pada November 2022, Honda Malaysia memperkenalkan pula varian e:HEV dengan enjin 2.0 liter menerusi Civic RS e:HEV. Motor elektrik berkuasa 184 PS dan tork segera 315 Nm bermula 0 rpm berkenaan secara tidak langsung menjadikan Civic RS e:HEV berkenaan sebagai Civic paling berkuasa dalam barisan model yang ditawarkan oleh Honda Malaysia buat masa sekarang.

Nak tahu macam mana sistem hibrid ini berfungsi? Jemput baca ulasan pandu uji kami untuk Honda City RS e:HEV pada PAUTAN INI dan Honda Civic RS e:HEV pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required