Honda Elevate diperkenalkan di India – SUV segmen B baru dengan enjin 1.5L NA, transmisi CVT atau 6MT

Honda Elevate diperkenalkan di India – SUV segmen B baru dengan enjin 1.5L NA, transmisi CVT atau 6MT

Honda Elevate telah membuat penampilan global pertama di India, dan ia menjadi tanda kemasukan semula jenama tersebut ke dalam pasaran segmen SUV di negara itu (sebelum ini ada CR-V dan BR-V tetapi telah dihentikan). Tempahan untuk model baru ini akan dibuka pada bulan Julai dan harganya rasminya hanya akan diumumkan pada waktu itu. Mengikut jangkaan, ia akan dijual bermula pada 1.05 juta rupee (RM58,518).

Menurut Honda, nama Elevate itu menggambarkan pemerkasaan, pembebasan, penerokaan, kepelbagaian, aspirasi, transformasi dan evolusi. Model ini akan bersaing dalam pasaran SUV segmen B yang cukup kompetitif, mencabar Hyundai Creta, Kia Seltos, Volkswagen Taigun, Skoda Kushaq, Maruti Suzuki Grand Vitara dan Toyota Urban Cruiser Hyryder.

Untuk dimensi, Elevate mencatat ukuran panjang 4,312 mm, lebar 1,790 mm, tinggi 1,650 mm dan jarak roda 2,650 mm. Ini meletakkan ia hampir seperti Creta dan HR-V yang berada dalam pasaran kita, tetapi Elevate mengatasi jarak roda kedua-dua model yang disebutkan sebanyak 40 mm. Ia juga mencatat jarak dari tanah 220 mm dan luas ruang simpanan belakang 458 liter.

Honda Elevate diperkenalkan di India – SUV segmen B baru dengan enjin 1.5L NA, transmisi CVT atau 6MT

Berkenaan reka bentuk, Elevate tampil tegap dengan di hadapan terdapat gril yang besar serta lampu utama nipis yang bersambung di bahagian tengah dengan kemasan krom. Muka seakan CR-V ini diperlengkap dengan lampu kabus di hujung bampar serta skid plate hiasa di bawah bampar. Pergi ke belakang, terdapat lampu dengan pencahayaan berbentuk L seakan WR-V serta kemasan yang menyambungkan keduanya di bahagian tengah.

Di dalam, SUV ini dilihat mendapat sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 10.25 inci, yang boleh disambung kepada Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar. Skrin ini terletak di atas corong pendingin hawa dan butang kawalannya, sementara di hadapan pemandu terdapat panel instrumen digital tujuh inci. Pada konsol tengah terdapat beberapa ruang untuk barangan kecil serta cawan.

Kelengkapan lain yang disediakan pada Elevate adalah termasuk telematik Honda Connect, rim 17 inci, bumbung panoramik, kamera undur, LaneWatch, Vehicle Stability Assist, Hill Start Assist, dan pakej Honda Sensing yang termasuk Collision Mitigation Braking System, Lane Keeping Assist System, Auto High Beam, Road Departure Mitigation System, Adaptive Cruise Control dan Lead Car Departure Notification.

Di bawah bonetnya terdapat enjin empat silinder 1.5 liter NA, yang mampu menghasilkan 121 PS (119 hp atau 89 kW) pada 6,600 rpm dan tork 145 Nm pada 4,300 rpm. Enjin DOHC i-VTEC yang boleh digunakan dengan gasohol ini juga digunakan pada model City di sana dan ia dipadankan dengan sama ada transmisi CVT atau manual enam kelajuan untuk menggerakkan dua roda hadapan.

Enjin hibrid juga akan ditawarkan bagi model ini pada masa hadapan, dengan menggunakan tetapan seperti City Hybrid, iaitu gabungan enjin empat silinder 1.5 liter Atkinson-cycle bersama dua motor elektrik dan transmisi e-CVT, untuk memberikan kuasa keseluruhan 126 PS (124 hp atau 93 kW) dan tork 253 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required