Skoda Kushaq 2021 – SUV segmen B baru untuk India

Skoda Kushaq 2021 – SUV segmen B baru untuk India

Skoda telah mula mengeluarkan teaser untuk model Kushaq baru sejak awal tahun lagi, dan kini, ia sudah pun ditunjukkan buat pertama kalinya kepada dunia. Crossover segmen B yang dibuat khas untuk pasaran India ini memasuki pasaran untuk bersaing dengan model seperti Kia Seltos dan Hyundai Creta (Honda HR-V tidak dijual di sana).

Kushaq dibina atas platform khas MQB A0 untuk varian India, iaitu MQB A0 IN, dan mempunyai saiz sedikit lebih kecil berbanding Kamiq pasaran Eropah. Ia 20 mm lebih pendek (4,221 mm) dan 33 mm lebih kurus (1,760 mm lebar) tetapi 59 mm lebih tinggi (1,612 mm), sementara jarak roda pula masih lagi sama iaitu 2,651 mm. Jarak dari tanah Kushaq adalah 23 mm lebih tinggi, menjadi 188 mm.

Pada bahagian luar, Kushaq mendapat banyak konsep gaya daripada Vision IN dan diterapkan dengan beberapa rekaan khas Skoda. Garis-garis tajam pada badannya dipadankan bersama gril heksagon yang besar, lampu terpisah (boleh didapati dengan unit LED, tiga bukaan udara di bawah, kemasan dengan lencana Skoda di fender serta dua garis lekuk di tepi.

Skoda Kushaq 2021 – SUV segmen B baru untuk India

Pergi ke bahagian belakang, anda boleh melihat lampu berbentuk L, dan bentuk yang sama, tetapi diterbalikkan diguna pada pemantul cahaya di bawahnya. Menambahkan lagi ciri ranggi SUV ini adalah kemasan plastik pada lengkung tayar, skid plate dan rel bumbung. Varian paling asas menggunakan rim besi 16 inci sementara varian yang lebih tinggi dipasang dengan sama ada rim 16 atau 17 inci.

Di dalam, Kushaq menggunakan rekaan kabin ringkas dengan roda stereng dua cabang, skrin sesentuh seakan terapung di tengah serta corong pendingin hawa bentuk heksagon yang diambil daripada Vision IN. Skrin untuk sistem infotainmen boleh didapati dalam saiz tujuh dan 10 inci, dengan versi paling atas turut menawarkan khidmat pembelian atas talian untuk fungsi seperti navigasi. Turut disediakan adalah pengecas tanpa wayar serta sambungan Android Auto dan Apple CarPlay.

SUV ini juga datang dengan ciri “pintar” seperti tempat meletak barang luas di tepi pintu dengan tali getah, pemegang tiket di A-pillar, cangkuk barangan di tempat simpanan belakang serta tempat meletak cawan yang mempunyai getah di bawah supaya pengguna boleh membuka botol dengan satu tangan. Menurut Skoda, ruang kecil atas papan pemuka dibuat khas untuk pelanggan India meletakkan patung kecil mengikut kepercayaan mereka.

Kenderaan ini masih datang dengan pendingin hawa secara standard, tetapi pembeli juga boleh mendapatkan unit kawalan automatik satu zon, ruang simpanan yang disejukkan dengan udara pendingin hawa serta bumbung suria. Luas bahagian barangan belakang adalah 385 liter, dan ia lebih kecil berbanding Seltos dan Creta yang mencatat 433 liter.

Skoda mendakwa, Kushaq adalah kereta pertama di India yang datang dengan kawalan cengkaman secara standard, bersama dua beg udara serta cagak ISOFIX di belakang. Fungsi lain seperti Hill Start Assist dan enam beg udara terletak dalam pilihan tambahan.

Kushaq dipacu oleh dua pilihan enjin TSI turbo iaitu unit tiga silinder 1.0 liter 115 PS dengan padanan kotak gear manual atau automatik enam kelajuan, dan satu lagi unit empat silinder 1.5 liter 150 PS bersama padanan kotak gear sama ada manual atau DSG tujuh kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required