Honda Elevate dari India dilancar di Jepun dengan nama WR-V; harga bermula RM62k, 1.5L NA, CVT

Honda Elevate dari India dilancar di Jepun dengan nama WR-V; harga bermula RM62k, 1.5L NA, CVT

Jun lalu Honda telah melancarkan SUV dengan nama Honda Elevate di India – ia adalah model istimewa untuk pasaran tersebut selepas CR-V dan BR-V dihentikan jualannya di negara berkenaan. Nampaknya selepas India, Elevate di bawa pula ke pasaran Jepun, dan ia dikenali dengan nama WR-V di sana.

Ya, WR-V merupakan nama SUV segmen-A Honda untuk pasaran ASEAN termasuk Malaysia, namun WR-V di Jepun ini merupakan SUV segmen-B yang sedikit kecil berbanding Honda BR-V dan hampir sama seperti saiz HR-V. Ia bakal dijual di bilik-bilik pameran Honda di Jepun bermula musim bunga 2024 dalam tiga varian (X, Z dan Z+) dengan harga bermula dua juta yen (RM62,084).

Untuk lebih spesifik, Honda WR-V pasaran Jepun ini dihasilkan dengan dimensi panjang 4,312 mm, lebar 1,790 mm, tinggi 1,650 mm, jarak roda 2,650 mm, dan ruang but pula adalah seluas 458 liter. Manakala WR-V pasaran Malaysia pula adalah berukuran 4,060 mm panjang, 1,780 mm lebar, 1,576 mm tinggi, jarak roda sejauh 2,485 mm dan ruang but hanya 380 liter.

Honda Elevate dari India dilancar di Jepun dengan nama WR-V; harga bermula RM62k, 1.5L NA, CVT

Buat masa sekarang Honda hanya menyiarkan beberapa perincian awalan bagi WR-V pasaran Jepun ini. Antara yang disahkan adalah unit rangkaian kuasa di mana ia masih menggunakan spesifikasi yang sama seperti Elevate di India iaitu enjin petrol 1.5 liter empat-silinder NA i-VTEC dan juga kotak gear CVT automatik bagi memacu hanya roda hadapan.

Angka kuasa bagi enjin berkenaan masih belum diumum, tetapi bagi Elevate pasaran India ia menghasilkan 121 PS dan tork maksima 145 Nm. Malah untuk pasaran India, Elevate turut hadir dengan pilihan kotak gear manual enam-kelajuan.

Honda juga mengesahkan WR-V pasaran Jepun ini dilengkapi dengan sistem telematik Honda Connect dan juga sistem bantuan pemanduan Honda Sensing. Bagi Honda Sensing, fungsi yang diberikan adalah termasuk brek kecemasan automatik, pengelak salah gerak (hadapan dan belakang), bantuan dan sokongan kekal lorong, cruise control adaptif, pengenal tanda trafik, lampu tinggi automatik dan lain-lain.

Honda Elevate dari India dilancar di Jepun dengan nama WR-V; harga bermula RM62k, 1.5L NA, CVT

Berdasarkan imej yang disiarkan di laman sesawang rasmi Honda Jepun, WR-V JDM berkenaan menampilkan rupa dan spesifikasi yang hampir sama dengan Honda Elevate di India. Antaranya ia dilengkapi dengan skrin sesentuh untuk pemain utama, pendingin hawa automatik dengan liang udara kabin belakang, upholsteru fabrik dan juga paparan instrumen tujuh-inci.

Dengan harga yang diumumkan, WR-V bukanlah model paling murah yang ditawarkan oleh Honda di Jepun. Ia masih lebih mahal dari pelbagai model kei-car dan juga hatchback segmen-B Honda Fit (turut dikenali sebagai Jazz pada pasaran lain). Namun ia masih lebih murah berbanding model seperti MPV Honda Freed dan juga Vezel (atau HR-V di Malaysia).

Lima warna badan ditawarkan untuk Honda WR-V pasaran Jepun ini, dan ia akan hadir dengan pelbagai pilihan aksesori asli dari Honda Access.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required