Toyota Veloz dan Vios di Indonesia turut dipanggil semula kerana masalah nat penyerap hentak longgar

Toyota Veloz dan Vios di Indonesia turut dipanggil semula kerana masalah nat penyerap hentak longgar

Baru-baru ini UMW Toyota Motors telah membuat kempen panggilan semula untuk dua model berasaskan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang dipasang dan dijual di sini iaitu Toyota Veloz dan Toyota Vios berkenaan nat penyerap hentak hadapan yang longgar kerana tidak diikat dengan tork yang secukupnya.

Nampaknya masalah berkenaan bukan berpunca dari barisan pemasangan tempatan di sini kerana Toyota Astra Motor turut membuat panggilan semula yang sama terhadap Veloz dan Vios yang dipasang serta dijual di Indonesia. Malah panggilan semula tersebut turut membabitkan dua lagi model berasaskan platform DNGA di sana iaitu kembar Veloz dalam versi lebih murah iaitu Avanza dan SUV segmen-B Toyota Yaris Cross.

Perkara ini dilaporkan oleh portal automotif Indonesia, Autonetmagz dan menyatakan masalah berkenaan akan menyebabkan bunyi yang tidak normal terhasil, dan dalam situasi paling buruk nat tersebut mungkin tercabut, menyebabkan kenderaan hilang kestabilan.

Unit-unit yang terlibat dalam panggilan semula ini adalah Toyota Veloz yang diproduksi bermula Oktober 2021 hingga Ogos 2023, Toyota Avanza yang diproduksi bermula November 2021 hingga September 2023, Toyota Vios yang diproduksi bermula Jun 2022 hingga Ogos 2023, dan Toyota Yaris Cross yang diproduksi dari Mei hingga September 2023.

Apa yang disebut dalam laporan tersebut adalah sama seperti yang dinyatakan dalam surat panggilan semula yang dikirim oleh UMW Toyota kepada pemilik-pemilik Veloz dan Vios di Malaysia. Masa yang diambil untuk pembaikkan tersebut juga adalah sama iaitu 0.5 jam.

Selain Toyota, Perodua juga mengeluarkan panggilan semula terhadap satu lagi kembar Veloz di sini iaitu Perodua Alza. Juga tiada hebahan umum untuk panggilan semula ini dan ia cuma diberitahu kepada pemilik menerusi surat notis yang dihantar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required