VIDEO: Honda Civic Hatchback pasaran Indonesia

Honda Civic Hatchback secara rasminya telah mendarat di pasaran Indonesia minggu lalu. Sehubungan dengan itu, Honda Indonesia telah pun menyiarkan video produk memaparkan ciri-ciri yang ada pada Civic versi badan lebih sporty tersebut.

Berbanding versi sedannya yang hanya ditawarkan dengan varian tunggal di republik berkenaan, versi hatchback diberikan dua pilihan varian iaitu versi asas S dijual pada harga Rp399,000,000 (RM128,003), manakala varian E pula berharga Rp438,000,000 (RM140,529).

Namun kedua-dua varian hanya dikuasakan dengan enjin empat silinder 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 173 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 225 Nm bermula 1,750 rpm hingga 5,500 rpm. Ia digandingkan dengan transmisi CVT automatik Earth Dreams, memacu roda hadapan. Sama dengan Civic Hatchback versi Thailand, tiada transmisi manual enam-kelajuan seperti versi Amerika Syarikat dan Eropah untuk model pasaran Indonesia ini.

VIDEO: Honda Civic Hatchback pasaran Indonesia

Ciri lain, Civic Hatchback Indonesia diberikan skrin sesentuh tujuh-inci dengan hubungan screen mirroring terhadap telefon pintar tanpa wayar untuk Android dan iOS bagi varian E, manakal varian S diberikan sokongan HDMI. Kedua-dua varian diberikan roda stereng pelbagai fungsi dengan kawalan audio dan telefon, cruise control, serta sistem kunci pintar yang boleh menghidupkan enjin dan kawalan pendingin hawa menggunakan kawalan jauh.

Untuk keselamatan pula, Civic lima pintu ini dilengkapi dengan Bantuan Mula Mendaki, Bantuan Kestabilan Kenderaan dan juga brek dengan sistem ABS, EBD dan BA. Varian E menerima enam beg-udara, manakala untuk varian S hanya diberikan dua-beg udara pada bahagian hadapan.

Setelah dilancarkan di dua negara ASEAN, adakah Civic Hatchback 1.5 liter Turbo ini akan ke Malaysia pula? Tahun lalu Honda Malaysia telah mengumumkan mereka belum lagi merancang untuk membawa masuk model ini ke pasaran tempatan, tetapi ia tidak mustahil sekiranya terdapat permintaan yang tinggi dari orang ramai.

VIDEO: Honda Civic Hatchback pasaran Indonesia

Menurut Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia, Katsuo Hayashi, pasaran di Indonesia berbeza dengan di Malaysia, kerana model hatchback adalah lebih popular berbanding sedan dan hatchback juga dijual lebih murah daripada model sedan berikutan skema percukaian yang ditetapkan di republik berkenaan.

Walau bagaimanapun, Malaysia berkemungkinan besar bakal menerima Civic Hatchback versi jauh lebih liar iaitu Civic Type-R. Ketika majlis pelancaran Honda Jazz facelift 2017 tempoh hari, Hayashi memberi bayangan bahawa ada kemungkinan syarikat itu akan memperkenalkan dua model baru sebagai tambahan kepada empat model yang diumumkan sebelum ini.

Honda Malaysia pernah membawa masuk Civic Type-R FD2R sebelum ini, yang mana Malaysia merupakan satu-satunya pasaran luar Jepun yang menerima model eksklusif JDM tersebut. Dengan status kereta global pada Civic Type-R FK8 generasi terkini yang bakal di bawa secara rasmi ke Amerika Syarikat serta Australia, dan kini telah mula dijual di UK, Malaysia mempunyai harapan cerah untuk turut menerima hatchback berprestasi tinggi berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required