Mazda patenkan pintu kereta sport yang dibuka ke atas

Mazda patenkan pintu kereta sport yang dibuka ke atas

Mazda berkali-kali menafikan mereka kini sedang membangunkan kereta sport baharu selain dari MX-5 dan juga penyambung warisan kepada model-model sport rotary siri RX sebelum ini. Namun aktiviti R&D mereka nampaknya tidak menggambarkan apa yang dinyatakan tersebut.

Pembuat automotif dari Hiroshima berkenaan telah memfailkan pelbagai paten untuk binaan kereta sport di Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat, antaranya enjin Wankel Rotary Turbo generasi baharu digelar SkyActiv-R dan juga enjin dengan dua pengecas turbo bersama sebuah supercharger yang direka dengan konfigurasi pacuan belakang.

Penemuan terbaharu pada fail Pejabat Paten berkenaan memaparkan Mazda kini telah mempatenkan pula rekabentuk pintu kereta sport yang dibuka secara keatas. Menurut fail berkenaan, rekaan Mazda ini tidak sama seperti rekaan pintu Lamborghini mahupun ‘Gullwing’ pada Delorean DMC-12 atau Mercedes-Benz 300SL, sebaliknya ia direka untuk dibuka ‘kehadapan dan keatas’ seperti pintu pada Mercedes-Benz SLR atau McLaren P1.

Mazda patenkan pintu kereta sport yang dibuka ke atas

Catatan pada fail tersebut turut menyatakan mereka tidak akan menggunakan damper gas untuk menahan pintu tersebut ketika dibuka sepenuhnya kerana kaedah berkenaan “secara relatif berskala besar, berat, dan mahal.” Jadi Mazda menggunakan cara yang lebih ringkas iaitu menggunakan torsion bar sebagai spring.

Dengan rekaan ini, ia bukan sahaja lebih berkos rendah, malah ia turut membolehkan pintu ditutup lebih mudah. Tambah laporan pada fail itu lagi, Mazda turut menyenaraikan spring gegelung sebagai pilihan selain penggunaan torsion bar tersebut, tetapi “ia mempunyai skala yang sama seperti damper gas dan julat tenaga yang sukar untuk dikembangkan.”

Jadi, adakah Mazda benar-benar sedang membangunkan kereta sport baharu? Selain dari penafian-penafian yang dilakukan oleh syarikat berkenaan, terdapat juga khabar angin yang menyatakan mereka bakal memperkenalkan pengganti Mazda RX-8 pada Tokyo Motor Show tahun ini.

Tahun ini juga merupakan ulangtahun ke-50 enjin Wankel-Rotary Mazda setelah Mazda Cosmo Sport diperkenalkan pada tahun 1967 – pengenalan siri RX baharu berkenaan dijangka sebagai menyambut ulangtahun berkenaan. Benar atau tidak, sama-sama kita tunggu sehingga Oktober nanti.

GALERI: Mazda RX-Vision

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required