Mazda sahkan model konsep baharu pengganti RX-7, RX-8 bakal muncul di Tokyo Motor Show tahun ini

Mazda RX-Vision 14

Ini mungkin berita yang ditunggu-tunggu oleh peminat kereta sport rotary Mazda siri RX – jenama dari Hiroshima itu mengesahkan sebuah lagi konsep kereta sport seperti Mazda RX-Vision yang muncul pada Tokyo Motor Show 2015 akan membuat penampilan pada acara yang sama tahun ini.

Bercakap kepada Autoexpress, naib pengerusi untuk R&D Mazda di Eropah, Matsuhiro Tanaka berkata, “kami akan memperkenalkan konsep rekaan baharu di Tokyo Motor Show – anda boleh sifatkan ia sebagai tema yang bervolusi dari RX-Vision.”

“Apabila kami memperkenalkan konsep niat kami di komuniti kejuruteraan dan rekaan adalah untuk menjadikan ia realiti. Apa yang boleh saya katakan adalah kami berusaha sepenuhnya untuk cuba dan menjadikan ini sebagai kemungkinan,” tambah beliau.

Ketua R&D Mazda, Kiyoshi Fujiwara pula berkata, berberapa cabaran perlu diatasi bagi model gantian RX-7 dan RX-8 ini diberikan lampu hijau dan pasukan pembangunan enjin rotary syarikatnya masih lagi aktif.

“Satu kumpulan kecil jurutera masih lagi bekerja, ia mungkin kecil tetapi masih tetap bekerja,” jelas Fujiwara dan menambah, “halangan yang kami hadapi adalah dari segi perniagaan dan juga cabaran teknikal – tetapi saya optimistik bahawa penyelesaian untuk cabaran teknikal akan dapat ditemui.”

Sebelum ini juga Mazda dilaporkan telah menghasilkan enjin rotary yang bertindak sebagai enjin penambah jarak bagi sistem janakuasa hibrid, tetapi Fujiwara menegaskan enjin rotary turbo generasi baharu digelar SkyActiv-R masih lagi akan dibangunkan.

Mazda sahkan model konsep baharu pengganti RX-7, RX-8 bakal muncul di Tokyo Motor Show tahun ini

“Kesemua enjin pembakaran dalam kami akan diberikan teknologi elektrik pada satu-satu tahap – hibrid ringan atau sistem elektrik 48-volt. Jadi ya, teknologi sedemikian akan digunakan pada enjin rotary pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, saya percaya saya mahu untuk memperkenalkan enjin rotary baharu tanpa teknologi elektrik kerana saya pasti ini yang peminat enjin rotary mahukan,” jelas Fujiwara.

Sebelum ini, sudah berberapa kali Mazda menafikan mereka sedang membangunkan kereta sport siri RX generasi baharu, tetapi khabar angin berkenaan pembinaan tersebut terus menerus tersebar.

Khabar angin terakhir bertiup pada bulan Julai lalu apabila tiga portal dari Asia iaitu LeVolant Boost (Jepun), Thairath (Thailand) dan Auto Sina (China) melaporkan kereta sport Rotary generasi baharu Mazda yang akan digelar Mazda RX-9 bakal membuat kemunculan sulung pada Tokyo Motor Show Oktober ini, dan akan masuk ke pasaran pada 2019 nanti.

Laporan tersebut turut menyebut enjin SkyActiv-R baharu ini bakal menghasilkan 400 hp, manakala berat keseluruhan RX-9 tersebut dijangka sekitar 1,300 hingga 1350 kg. Ia turut menyatakan model baharu ini akan dijual lebih murah dari Nissan GT-R atau Honda NSX iaitu dalam anggaran 8 juta Yen hingga 10 juta Yen (RM300k-RM380k).

Tahun ini juga merupakan ulangtahun ke-50 enjin Wankel-Rotary Mazda setelah Mazda Cosmo Sport diperkenalkan pada tahun 1967 – dan laporan khabar angin tersebut turut menyebut pengenalan model konsep baharu ini dijangka sebagai menyambut ulangtahun berkenaan.

GALERI: Mazda RX-Vision

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required