Toyota Supra generasi baharu bakal dijual dengan jenama sayap perlumbaan Toyota iaitu Gazoo Racing (GR), dan bukan di bawah jenama Toyota sendiri, lapor Auto Express.

Perkara ini diberitahu sendiri oleh boss Gazoo Racing, Shigeki Tomoyama. Menurut beliau, ia adalah kerana pasukannya terlibat dengan banyak aspek ketika pembangunan kereta ini dilakukan – setelah presiden Toyota Akio Toyoda menguji kereta tersebut dan mengarahkan agar ia menjadi “lebih mobile“.

Tomoyama juga mendedahkan bahawa kereta ini akan berada pada pasaran pada separuh kedua tahun 2019, berbanding kembarnya dari Jerman – BMW Z4 – yang bakal menerjah pasaran pada tahun hadapan.

Tomoyama yang juga pemilik sebuah Supra JZA80 berkuasa 600 hp dengan badan gentian karbon menegaskan, model generasi baharu berkenaan seharusnya akan menarik perhatian pemilik-pemilik Supra sedia ada. “Kereta generasi terdahulu dijana enjin enam-silinder, turbo berkembar dan juga memacu roda belakang; kereta baharu ini perlu dibina dengan falsafah yang sama,” tegasnya.

BMW Z4 dan Toyota Supra yang dijumpai diuji bersama

Supra generasi baharu ini dibina bersama oleh Toyota dan BMW dimana pengeluar dari Jerman berkenaan membangunkan roadster Z4 generasi terkini di atas platform kereta sport yang sama sejak 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z4 dan Supra dilakukan secara berasingan. Namun, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z4 yang tampil dengan bentuk badan roadster.

Sebelum ini CEO BMW Group Australia Marc Werner pernah memberitahu portal CarAdvice, kedua-dua kereta tersebut bukan hanya berbeza dari segi rekaan, malah pemanduan antara kedua-duanyan adalah berbeza sama sekali dan purist BMW sedia ada jangan risau kerana Z4 generasi seterusnya itu masih lagi sebuah “ultimate driving machine“ sebenar.

Supra dan Z4 dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa kedua-duanya bakal diberikan unit janakuasa hibrid dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda. Namun, produk dari BMW dijangka bakal tampil lebih premium dengan ciri-ciri seperti sistem infotaimen BMW iDrive dan sebagainya.

Namun, siapa sebenarnya Gazoo Racing ini? Baca artikel pada PAUTAN INI untuk mengetahui sejarah sayap perlumbaan rasmi yang seolah-olah menggantikan tempat Toyota Racing Development (TRD) buat masa sekarang.

GALERI: Spyshot Toyota Supra generasi baharu