VIDEO: Mercedes-AMG E63 S Estate catat rekod sebagai wagon terpantas di Litar Nürburgring

Mercedes-AMG E63 S Estate telahpun mencatatkan rekod lap 7 minit 45.19 di litar Nürburgring Nordschleife, sekaligus diiktiraf sebagai wagon terpantas di litar yang digelar ‘The Green Hell’ berkenaan. Namun, rekod ini bukan dilakukan oleh Mercedes-AMG sendiri, sebaliknya adalah usaha yang dilakukan oleh sebuah majalah terbitan dari Jerman, Sport Auto.

Rekod yang dicatatkan oleh E63 S Estate ini telah memadamkan rekod wagon terpantas sebelum ini yang dibuat oleh Seat Leon ST Cupra dengan catatan masa 7 minit 58.12 pada tahun 2015 lalu. Masa yang dicatatkan oleh wagon AMG ini juga dilihat mengatasi masa SUV terpantas di Nürburgring iaitu Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (7:51.7) tetapi masih lagi perlahan jika dibandingkan dengan sedan empat pintu terpantas Alfa Romeo Quadrifoglio (7:32) dan kereta pacuan roda hadapan terpantas Honda Civic Type R (7:43.8).

Versi wagon Mercedes-AMG E63 S ini dijana oleh enjin AMG M178 4.0 liter V8 turbo berkembar menghasilkan kuasa 612 hp pada takat 5,750 hingga 6,500 rpm dan tork maksima 850 Nm bermula 2,500 hingga 4,500 rpm. Kuasa dari enjin ini dihantar ke keempat-empat roda menerusi kotak gear AMG Speedshift MCT sembilan-kelajuan dan juga sistem 4MATIC.

Ini membolehkan wagon tersebut mencapai kelajuan maksima 300 km/j (dengan pakej AMG Driver) dan juga mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.5 saat – 0.1 saat lebih lambat berbanding versi sedannya yang juga telah tiba di pasaran Malaysia hujung September lalu.

GALERI: Mercedes-AMG E63 S Estate

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required