Suzuki Ertiga 2018 dikesan di India sebelum diperkenal

Suzuki Ertiga 2018 dikesan di India sebelum diperkenal

Suzuki Ertiga mula diperkenalkan pada 2012, dan tahun lalu ia telah menerima suntikan perubahan terbesar bersama adiknya, Swift hatchback. Dan untuk tahun ini, ia dikhabarkan bakal diperkenalkan dengan model generasi terkini, malah laman web permotoran India, GaadiWaadi, telah menerima foto spyshot MPV baharu ini sebelum ia diperkenalkan secara rasmi, dijangka pada Februari ini di Indian Auto Expo.

Biar pun unit ujian ini dibaluti penyamaran, namun jelas kelihatan ia merupakan model akan Ertiga yang terlihat menerima rekaan yang lebih moden berbanding model sebelumnya. Malah ia juga dilengkapi dengan lampu belakang LED. Turut kelihatan ialah D-pillar dengan rekaan bumbung teraping, mirip kepada Swift baharu.

Lukisan digital Suzuki Ertiga generasi seterusnya

Namun tidak seperti Swift, dengan enjin baharu petrol 1.0 liter turbo tiga-silider dan 1.2 liter twin-injector empat-silinder, Ertiga mungkin akan menerima enjin yang sama seperti sebelum ini. Ini termasuklah enjin 1.4 liter naturally-aspirated (92 PS/130 Nm) yang dipadankan bersama kotak gear manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan, serta varian hibrid sederhana dengan enjin 1.3 liter turbodiesel (89 hp/200 Nm) dan manual enam-kelajuan.

Ertiga kini berhadapan dengan persaingan yang sengit, termasuk pesaing dari SUV seperti Honda BR-V, Toyota Rush/Daihatsu Terios dan Mitsubishi Xpander. Serta jangan mengharapkan model baharu ini bakal datang ke Malaysia dengan logo Proton seperti model semasa Proton Ertiga, kerana jangan lupa, pengeluar kereta nasional tersebut telah dimiliki oleh Geely.

GALERI: Proton Ertiga 1.4L Executive Plus

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required