Honda akan lancar satu model baru dalam tahun ini – mungkinkah HR-V facelift, dengan pilihan enjin hibrid?

Honda akan lancar satu model baru dalam tahun ini – mungkinkah HR-V facelift, dengan pilihan enjin hibrid?

Semasa majlis pelancaran Honda Odyssey baru di Setia Alam hari ini, Honda Malaysia turut membuat pengumuman akan melancarkan satu model baru dalam tahun ini. Tidak banyak yang diberitahu tentang model ini, dengan cuma bayangnya (bukan bayang kereta sebenar) sahaja yang ditunjuk, tetapi kami boleh menjangka ia adalah model HR-V facelift.

Kenapa dikatakan sebegitu? Sebabnya model ini sudah diumumkan bakal dilancar di Jepun, dengan beberapa gambar awalnya juga telah disiarkan, dan model yang sama turut pernah dilihat diuji di Malaysia. Selain daripada itu, HR-V juga adalah satu model yang cukup popular di Malaysia, walaupun sudah berusia tiga tahun dalam pasaran.

Honda akan lancar satu model baru dalam tahun ini – mungkinkah HR-V facelift, dengan pilihan enjin hibrid?

Perubahan pada bahagian luar HR-V ini boleh dikatakan tidak begitu banyak, dengan antaranya bahagian muka diubah menjadi lebih hampir seperti Accord dan Civic FC. Model baru ini mempunyai palang krom yang lebih lebar pada bahagian gril, manakala pilihan untuk lampu hadapannya kini termasuk unit LED penuh termasuk lampu tinggi dan penunjuk arah. Bahagian bawah bampar juga dijadikan lebih agresif, dengan pilihan lampu kabus LED.

Model HR-V facelift ini boleh dijangka menggunakan enjin sama 1.8 liter i-VTEC yang berkuasa 142 PS/172 Nm, dengan padanan kotak gear automatik CVT. Walaupun begitu, terdapat kemungkinan model hibrid juga akan diperkenalkan, seperti mengikut langkah yang dilakukan pada City dan Jazz Hybrid. Selain HR-V facelift ini, Accord generasi kesepuluh juga dijangka akan tiba pada tahun ini, tetapi mungkin pada penghujung tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required