Ford akan bina Everest Raptor pula selepas ini?

Ford akan bina Everest Raptor pula selepas ini?

Setelah muncul dengan trak pikap berprestasi tinggi Ford Ranger Raptor, Ford Performance kini bermain dengan idea untuk menghasilkan SUV lebih liar yang diasaskan dari Ford Everest pula, lapor portal Drive.

Ini kerana bukan sahaja Ranger dan Everest berkongsi paltform yang sama, malah Ranger Raptor turut menerima berberapa rekaan yang diambil dari Everest untuk suspensi belakang iaitu Watt’s Linkage dan juga spring jenis gegelung.

“Tiada sebab [untuk kami tidak menghasilkan Everest Raptor],” kata ketua Jurutera Ford Performance, Jamal Hameedi. “F-150 Raptor pertama adalah jauh dari impian kami jika dilihat pada kejayaannya, dan kejayaan tersebut telah melahirkan Ranger Raptor. Jadi untuk menghasilkan SUV sedikit sukar kerana anda perlu melakukan sesuatu pada suspensi belakang. Dari segi badan luaran pula ia bukan sekadar badan luaran [dan itu] menjadi cabaran unik bagaimana anda mahu mempakejkannya,” tambah Jamal lagi.

Ford Ranger Raptor diasaskan dari model Ranger T6 standard, namun ia telah mendapat kejuruteraan semula yang ekstensif. Trak pikap ini dijana enjin diesel dari siri Panther EcoBlue 2.0 liter baharu, disuap dua pengecas turbo bagi menghasilkan 213 PS/500 Nm yang jelas lebih berkuasa dari enjin turbodiesel Puma 3.2 liter Duratorq (200 PS/470 Nm) pada varian tertinggi Ranger standard.

Ford akan bina Everest Raptor pula selepas ini?

Enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear automatik Getrag 10R80 10-kelajuan bersama Terrain Menagement System bagi memberikan pelbagai mod pemanduan untuk off-road dan permukaan tar. Kerangka model ini juga dibina lebih tegar dari Ranger biasa, serta dipadankan dengan sistem brek lebih besar bersama suspensi dengan geometri dan talaan baharu dan turut menerima penyerap hentak Fox Racing Shox.

Ford Australia juga memberitahu portal berkenaan bahawa mereka berpendapat SUV berprestasi tinggi adalah masa hadapan dan persoalan adakah Everest Raptor akan dihasilkan bukanlah persoalan yang tidak masuk akal.

“Untuk jangkamasa panjang ia adalah logik jika anda lihat fakta bahawa kenderaan penumpang kini telah dipintas oleh SUV pada tahun ini [2017]. Ia pastinya akan ada permintaan untuk SUV yang berorientasikan prestasi atau sekurang-kurangnya bergaya lebih sporty pada masa akan datang,” kata pengurus komunikasi produk Ford Australia, Damion Smy.

GALERI: Ford Everest 3.2L Titanium

GALERI: Ford Ranger Raptor 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required