Volkswagen bakal tampilkan barisan model R lebih liar – Golf R Mk.8 bakal dijana enjin berkuasa 400 hp

Volkswagen bakal tampilkan barisan model R lebih liar – Golf R Mk.8 bakal dijana enjin berkuasa 400 hp

Baru-baru ini, Volkswagen dilaporkan bakal membina lebih banyak lagi model berprestasi tinggi R termasuk Arteon, T-Roc dan Tiguan. Manakala laporan terbaharu dari Auto Express menyatakan, barisan versi-versi R berkenaan akan dijana enjin yang lebih liar – untuk Golf R Mk8 misalnya, bakal menerima enjin dengan kuasa setara Ford Focus RS atau Mercedes-AMG A 45.

“Jenama R bakal menjadi ekstrem dan boleh menjadi ekstrem,” kata bos jualan dan pemasaran Volkswagen, Jurgen Stackman ketika berlangsungnya Beijing Motor Show 2018. “Tugas R ialah ia boleh mencapai tahap lebih tinggi dari rasional. Tiada siapa yang perlukan kereta kompak berkuasa 400 hp, tetapi ia masih ada tempat, pasti, dan itulah lapangan R.”

Idea untuk menghasilkan Golf produksi dengan enjin berkuasa 400 hp ini sudah berlegar sekian lama, dan ia dijangka bakal diserlahkan pada Golf R Mk8 kelak. Model tersebut berkemungkinan bakal tampil dengan rupa yang lebih agresif berbanding model GTI.

Volkswagen bakal tampilkan barisan model R lebih liar – Golf R Mk.8 bakal dijana enjin berkuasa 400 hp

“Dengan rekaan yang sedikit lebih ekspresif, R boleh melangkau garis rasional perkara ini,” tambah Stackmann lagi. “Ia boleh mencari tempatnya sendiri dalam liga prestasi sebenar yang lain dan ada ruang dimana [pelanggan] sanggup untuk membayar jumlah wang yang banyak.”

Selain dari versi R untuk enjin petrol, VW turut merancang untuk menghasilkan model berprestasi tinggi berasaskan model-model I.D yang dijana kuasa elektrik sepenuhnya. “I.D R yang kami bawa ke perlumbaan Pikes Peak menunjukkan bahawa strategi R memerlukan dimensi pada dunia elektrik,” kata Stackmann. “Ia tidak boleh hanya bergantung kepada solusi unit janakuasa konvensional – ini adalah dimensi baru kepada jenama kami.”

Kereta lumba I.D R Pikes Peak menghasilkan kuasa sebesar 680 PS dan tork maksima 650 Nm dari setiap motor elekrik yang ditempatkan pada kesemua gandar. Stackmann berkata, kereta lumba tersebut menyerlahkan “bagaimana idea kuasa yang kuat dapat kami berikan kepada platform MEB (platform elekrik)” dan ” kemana kami boleh bawa idea R untuk keluarga kereta elektrik jenama tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required