Mercedes-AMG A35 – imej teaser disiar, bakal ‘kacau’ VW Golf R dan Civic Type R dengan kuasa 300 hp?

Mercedes-Benz telah menyiarkan imej teaser untuk hatchback berprestasi tinggi AMG berasaskan A-Class generasi baharu, namun ia bukanlah A 45, tetapi versi ‘lebih jinak’ digelar A 35 AMG. Model ini bakal membuat penampilan sulungnya di Paris Motor Show bulan hadapan, sementara model paling berkuasa A 45 akan didedahkan pada 2019 nanti.

A 35 AMG ini dihasilkan bagi mewujudkan pilihan yang lebih rendah berbanding A 45 dalam pilihan model AMG dengan enjin empat silinder. Imej teaser yang didedahkan ini adalah rupa produksi sebenar untuk A 35 berasaskan W177 berkenaan.

Muka model berprestasi tinggi ini masih seiras dengan adik-beradik A-Class yang lain, menampilkan lampu hadapan tirus. Ia diberikan gril AMG dengan dua jalur yang memegang logo bintang Mercedes-benz, dengan lencana AMG pada bahagian kiri, serta liang udara sisi pada bampar yang lebih garang.

Pada bahagian belakang, model ini menerima tip ekzos berkembar berbentuk bulat berbanding segi empat pada A 45, dan ia masih dilengkapkan dengan spoiler bumbung bersaiz besar.

Tiada imej kabin dipaparkan pada set foto kali ini, namun boleh dijangka A 35 akan menerima spesifikasi penuh pada bahagian dalaman termasuk papan instrumen digital Widescreen.

Untuk A-Class generasi baharu ini, model A 45 AMG dijangka bakal menghasilkan kuasa sekitar 400 hp, berbanding model sedia ada dengan kuasa 381 hp. Manakala untuk A 35 AMG ini, ia akan dijana oleh enjin M260 yang ditala bagi menghasilkan kuasa sekitar 300 hp bagi membolehkan ia ‘mengacau’ Volkswagen Golf R Mk7, dan mungkin juga Honda Civic Type R. Enjin empat silinder yang sama dengan kod M264 turut digunakan pada model E 350 Coupe dan Cabriolet, menghasilkan 299 hp/400 Nm.

Sekiranya model ini tiba di Malaysia kelak, peminat siri A-Class ini bakal dihidangkan dengan lebih lagi variasi model. Buat masa sekarang, model ‘biasa’ A 250 dijual pada jarak harga sekitar lebih RM100,000 berbanding A 45. Model paling buas berkenaan mungkin akan dijual lebih mahal selepas ini kerana kuasanya yang dijangka akan meningkat. Jadi, untuk mereka yang membeli A 250 kemudiannya mengubah suai kereta mereka untuk meningkatkan sedikit kuasa dan rupa seakan A 45 sebenar, mungkin boleh terus memilih A 35 AMG?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required