Toyota, Subaru perkukuh kerjasama – bakal hasilkan model berprestasi AWD; Celica GT-4 muncul semula?

Toyota, Subaru perkukuh kerjasama – bakal hasilkan model berprestasi AWD; Celica GT-4 muncul semula?

Toyota dan Subaru telah memperkukuhkan kerjasama jangkamasa panjang antara mereka dengan mengumumkan modal kerjasama baharu, menyaksikan peningkatan pemilikan saham antara kedua-dua syarikat dan juga pengenalan produk-produk baharu.

Pelbagai perkara yang disentuh dalam pengumuman tersebut, namun apa yang menarik perhatian, kerjasama ini kelak turut akan menghasilkan model pacuan semua roda (AWD) yang disifatkan “akan menawarkan sensasi pemanduan pacuan semua roda terbaik.

Kedua-dua syarikat masih lagi merahsiakan apa model yang dibangunkan berkenaan; Toyota dan Subaru sememangnya mempunyai kepakaran dalam lapangan ini. Namun berberapa spekulasi menarik boleh di buat antaranya ini mungkin petanda Toyota akan melahirkan semula Celica GT-4.

Ini kerana Toyota kerap kali menyatakan bahawa mereka akan membawa semula “kereta sport tiga beradik” ke bilik pameran mereka, seperti barisan yang sama pada era 90’an iaitu Toyota MR2, Toyota Celica GT-4 dan juga Toyota Supra.

Buat masa sekarang, dua beradik telah pun kembali semula iaitu Toyota 86 sebagai adik paling kecil dan Supra sebagai Abang Long. Yang masih belum pasti adalah tempat Abang Ngah – adakah Toyota akan memilih MR2 atau Celica GT-4 untuk mengisi kekosongan tersebut.

Di sebelah Subaru pula, sebelum ini ada khabar mengatakan mereka berminat untuk kembali semula bertarung dalam WRC setelah menarik diri dari kejohanan tersebut pada tahun 2008. Apa yang menjadi masalah adalah dengan spesifikasi dimensi pada undang-undang terkini, WRX sudah tidak lagi sesuai digunakan pada kejohahan tersebut dan pengeluar yang bertanding kini beralih menggunakan hatchback segmen-B seperti Toyota Yaris dan Hyundai i20.

Perkara lain yang turut disentuh tentang kerjasama modal baharu ini adalah berkenaan Toyota 86 dan Subaru BRZ. Desas-desus bahawa kedua-dua model ini akan terus dibangunkan untuk generasi seterusnya telah disahkan sendiri oleh Toyota dan Subaru dalam pengumuman ini. Walau bagaimanapun, sebarang perincian untuk model tersebut masih lagi belum didedahkan.

Toyota, Subaru perkukuh kerjasama – bakal hasilkan model berprestasi AWD; Celica GT-4 muncul semula?

Model Toyota 86 dan Subaru BRZ buat masa sekarang telah pun berada dalam pasaran bermula pada tahun 2012, dihasilkan dari platform khas yang diubahsuai dari platform Impreza dan dijana oleh enjin boxer empat-silinder Subaru dengan suntikan bahan api terus, tanpa bantuan turbo dan hanya memacu roda belakang.

Selain dari projek-projek ini, kerjasama antara Toyota dan Subaru turut akan mencakupi teknologi kereta terhubung, pemanduan autonomous dan terbantu, mobiliti baharu atau perkongsian-kereta serta unit janakuasa elektrik dan komponen – kesemua ini dipanggil sebagai CASE.

Ini akan membawa penggunaan teknologi Toyota Hybrid System (THS) kepada model-model Subaru yang lain dan tidak terhad hanya kepada model Crosstrek Hybrid, dan juga kerjasama lebih luas dalam teknologi kereta terhubung dan pemanduan autonomous.

Dalam aspek kewangan pula untuk kerjasama yang diperkukuh ini, Toyota akan meningkatkan pemilikan sahamnya dalam Subaru dari 16.83% kepada 20%, manakala Subaru akan mengambil alih saham dalam Toyota berjumlah lebih dari 80 bilion yen atau kurang dari 1% dalam Toyota.

Toyota, Subaru perkukuh kerjasama – bakal hasilkan model berprestasi AWD; Celica GT-4 muncul semula?

Selain dari 86 dan BRZ, Toyota dan Subaru sebenarnya telah mula bekerjasama seawal 2005, dengan kontrak produksi kenderaan Toyota oleh Subaru dan pembekalan kenderaan Subaru kepada Toyota. Baru-baru ini, kedua-dua jenama telah bersetuju bagi membangunkan platform khas untuk model elektrik yang dijana hanya menggunakan bateri (BEV), yang akan menggabungkan teknologi AWD Subaru serta teknologi kenderaan elektrik Toyota.

“Ketika tempoh transformasi mendalam sekali-dalam-satu abad ini, walaupun CASE merubah peranan kereta, keseronokan memandu akan sentiasa menjadi perkara penting dalam automobil dan ia sesuatu yang saya rasa perlu terus kuat dipertahankan. Saya sendiri adalah pemandu rali, dan, menerusi pengalaman saya berlatih dengan gigih menggunakan (Subaru) Impreza, saya dapat rasa keajaiban teknologi AWD Subaru dalam saraf saya,” kata presiden Toyota, Akio Toyoda.

“Antara syarikat kami dan Toyota adalah pakatan yang telah pun mempunyai sejarah selama 14-tahun. Dalam tempoh ini, kami telah memperkasakan hubungan kami dalam pelbagai lapangan seperti pembangunan produk, produksi, dan jualan, termasuk menerusi pertukaran tenaga kerja. Dengan membawa kerjasama ini satu langkah kehadapan dan saling memperhebatkan teknologi kami, kami akan memperkuatkan lagi kebolehan kami kepada CASE dan permintaan lain, serta akan memacu aspirasi bersama kami bagi menghasilkan kereta yang lebih baik,” kata presiden Subaru, Tomomi Nakamura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required