Tokyo 2019: Nissan Skyline GT V37 Hybrid facelift 2019 – ‘R35 4-Pintu’, 3.5L V6 hibrid berkuasa 306 PS/350 Nm

Tokyo 2019: Nissan Skyline GT V37 Hybrid <em>facelift</em> 2019 – ‘R35 4-Pintu’, 3.5L V6 hibrid berkuasa 306 PS/350 Nm

Ketika berlangsungnya Tokyo Motor Show 2019 tempoh hari, kami berpeluang untuk melihat depan mata Nissan Skyline V37 facelift 2019 yang baharu dilancarkan untuk pasaran Jepun Julai lalu. Sekali lagi ingin penulis tekankan bahawa selepas dari model R34, Nissan telah memisahkan Skyline dan GT-R bagi membolehkan R35 GT-R tampil sebagai kereta sport sebenar, manakala Skyline hanya kekal dikenali sebagai model sedan keluarga, crossover dan coupe lebih jinak dikenali dengan kod casis V.

Bermula dari V35 kemudian ke V36 dan V37, nama Skyline hanya digunakan pada model JDM, manakala di luar Jepun model yang sama dijual menggunakan logo divisi mewahnya iaitu Infiniti. Model V37 ini juga sebenarnya sudahpun berada pada pasaran Malaysia, dikenali sebagai Infiniti Q50, manakala model coupenya dijual dengan nama Infiniti Q60.

Berbalik kepada sedan empat-pintu Skyline V37 facelift JDM ini, perubahan terbesarnya adalah pada bahagian luaran di mana Nissan nampaknya mahu menjadikannya seakan ‘GT-R R35 empat-pintu’ dan mengimbau kembali model-model Skyline empat-pintu seperti ER32, ER33 dan ER34 dahulu.

Tokyo 2019: Nissan Skyline GT V37 Hybrid <em>facelift</em> 2019 – ‘R35 4-Pintu’, 3.5L V6 hibrid berkuasa 306 PS/350 Nm

Bagi menjadikan Skyline V37 ini ‘R35 empat-pintu’, Nissan telah mereka semula bampar hadapan dengan menerapkan rekaan gril V-Motion, bersama liang sisi dan perumah lampu kabus LED yang juga seakan GT-R. Secara tidak langsung, rekaan baharu ini membuatkan hidungnya sedikit tinggi berbanding model sedia ada, dan panjang keseluruhannya meningkat 20 mm menjadi 4,810 mm.

Tiada perubahan dilihat pada bahagian sisi di mana garis badan dan garis bahu masih lagi kekal sama bersama lekuk signatur Infiniti pada quater window pintu belakang.

Di belakang, kluster lampu masih mempunyai bentuk yang sama, tetapi kali ini ia diberikan grafik dua bulat bagi memperingati semula lampu belakang ikonik model-model Skyline klasik. Bampar belakang turut diberikan kemasan diffuser dengan gaya baharu yang turut menempatkan dua tip ekzos.

Tokyo 2019: Nissan Skyline GT V37 Hybrid <em>facelift</em> 2019 – ‘R35 4-Pintu’, 3.5L V6 hibrid berkuasa 306 PS/350 Nm

Masuk ke kabin, tiada perubahan ketara ditampilkan di mana rekaan papan pemuka masih lagi sama dengan model sebelumnya. Malah paparan instrumen analog dengan masih kekal tanpa digantikan dengan paparan instrumen digital sepenuhnya, membuatkan nampak sedikit tertinggal dari saingan terusnya yang lain.

Tetapi dengan penambahan sistem ProPILOT 2.0, Skyline V37 ini menerima skrin digital baharu pada bahagian tengah untuk paparan Advanced Drive Assist. Selain itu, model facelift tersebut turut hadir dengan paparan head-up berwarna sepenuhnya, bersama sistem infotainmen NissanConnect yang menyokong kemaskini over-the-air (OTA) dan juga akses Wi-Fi di dalam kereta.

Sedikit penerangan berkenaan sistem ProPILOT 2.0, menurut Nissan ini adalah sistem pemanduan sendiri pertama di dunia yang membolehkan pemandu melepaskan tangan sepenuhnya dari roda stereng. Walau bagaimanapun, ia hanya boleh digunakan di atas lebuh raya dengan sistem navigasi diaktifkan, dan pemandu masih perlu mengawasinya.

Sekiranya kereta tersebut perlu memotong kenderaan di hadapan, sistem ProPILOT ini akan mencadangkan waktu yang sesuai, dan ia turut akan memberitahu pemandu untuk mengambil semula kawalan ketika hampir tiba di susur keluar lebuhraya. Perincian lebih lengkap untuk sistem ProPILOT 2.0 berkenaan boleh anda baca pada PAUTAN INI.

Model berwarna merah yang dipamerkan di Tokyo Big Sight ini adalah dari kemasan gred pertengahan GT Type SP, dikuasakan oleh janakuasa hibrid terdiri dari VR35HR 3.5 liter V6 tanpa pengecas turbo, digandingkan bersama motor elektrik HM34 berkuasa 68 PS/290 Nm, bagi menghasilkan kuasa keseluruhan 306 PS dan tork maksima 350 Nm. Ia menerima kotak gear automatik khas untuknya dengan tujuh-kelajuan.

Selain dari kemasan ini, V37 turut hadir dengan kemasan lebih rendah GT Type P. Ia bukan sahaja hadir dalam versi hibrid, kesemua kemasan ini turut didatangkan dengan enjin petrol sepenuhnya VR30DDTT 3.0 liter V6 dengan dua pengecas turbo berkuasa 304 PS dan tork maksima 400 Nm, digandingkan dengan kotak gear tujuh-kelajuan automatik.

Nissan Skyline V37 juga ada dihasilkan dalam versi paling berkuasa dikenali sebagai 400R. Versi ini menerima enjin VR30DDTT yang sama, tetapi ditala semula bagi menghasilkan kuasa 405 PS dan tork maksima 475 Nm. Kesemua jenis janakuasa ini juga ditawarkan sama ada dalam versi pacuan roda belakang sepenuhnya atau AWD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required