Volvo Cars Malaysia sedang rancang bawa Polestar dan SUV XC40 Recharge ke pasaran tempatan

Volvo Cars Malaysia sedang rancang bawa Polestar dan SUV XC40 Recharge ke pasaran tempatan

Ramai yang tahu Polestar adalah jenama talaan untuk Volvo, namun ia kini telah “dibebaskan” dan fokus kepada penghasilan kereta sport sebenar dengan janakuasa elektrifikasi. Persoalannya, adakah jenama ini akan di bawa ke Malaysia secara rasmi pada masa akan datang?

Ketika perasmian pusat 3S terbesar Volvo Cars Malaysia (VCM) iaitu Volvo Ara Damansara milik Sime Darby Swedish Auto semalam, kami sempat bertanya kepada pengarah urusan VCM, En. Nalin Jain berkenaan perkara ini. Beliau mendedahkan, pihaknya memang sudah mula membincangkan untuk membawa Polestar ke Malaysia, tetapi buat masa ini mereka masih belum memuktamadkan apa-apa keputusan.

Setelah sah dipisahkan dari Volvo pada September 2017, Polestar telah mendedahkan model produksi pertamanya yang digelar Polestar 1. Coupe ini dihasilkan dari Scalable Platform Architecture (SPA) sama seperti sedan Volvo S90 bersama unit janakuasa plug-in hybrid menyerupai sistem T8 Twin Engine pada model-model Volvo – dengan enjin petrol suapan turbo dan supercharger memacu roda hadapan, dan dua buah motor elektrik bersama set gear planetari bebas pada kedua-duanya – dapat dikawal menerusi sistem agihan Torque Vectoring.

Volvo Cars Malaysia sedang rancang bawa Polestar dan SUV XC40 Recharge ke pasaran tempatan

Gabungan kesemua keseluruhan unit janakuasa tersebut akan menghasilkan 600 hp dan tork maksima gergasi 1,000 Nm., manakala sebahagian besar badan kereta ini pula dibina dengan material polimer diperkukuh gentian karbon (carbon-fibre reinforced plastic atau CFRP) membolehkan ia mencapai pengurangan berat sehingga 230 kg.

Walau bagaimanapun, sekira Polestar jadi untuk dijual di Malaysia, kita mungkin akan menerima Polestar 2 iaitu sedan sport empat-pintu elektrik sepenuhnya yang dihasilkan dari model konsep Volvo 40.2. Direka bagi memberikan saingan terus kepada Telsa Model 3, Polestar 2 ini dijana oleh motor elektrik sepenuhnya dengan kuasa 408 hp dan tork maksima 660 Nm.

Namun selari dengan aspirasi Volvo Car untuk mencapai status karbon neutral pada tahun 2040, En. Nalin menjelaskan syarikatnya kini sedang serius untuk membawa Volvo XC40 Recharge ke Malaysia. Model Recharge ini adalah versi dengan unit janakuasa elektrik sepenuhnya SUV kompak Volvo XC40, yang kini dijual dalam pasaran tempatan dengan versi T5 AWD R-Design dijana enjin 2.0 liter turbo berkuasa 252 hp/350 Nm.

Volvo Cars Malaysia sedang rancang bawa Polestar dan SUV XC40 Recharge ke pasaran tempatan

Untuk XC40 Recharge, ia gerakkan dengan dua motor elektrik – satu untuk setiap gandar – dan mampu menghasilkan 402 hp (408 PS atau 300 kW) dan tork maksima 660 Nm. Ini membolehkan SUV elektrik ini melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.9 saat dan mencapai kelajuan maksimum 180 km/j.

Kedua-dua motor tersebut menerima bekalan kuasa dari bateri lithium ion 78 kWh, membolehkan ia bergerak sejauh 400 km dengan satu cas penuh mengikut kitaran WLTP. Sekiranya bateri tersebut habis, ia akan mengambil masa selama 7.5 jam untuk dicas penuh, menggunakan sambungan AC Type 2 dan pengecas three-phase 11 kW.

Ia juga diberikan sistem pengecas DC sehingga 150 kW dengan sambungan CCS, di mana ia cuma akan mengambil masa 40 minit untuk dicas dari kosong ke 80% – soket pengecas terletak di sebelah kiri kenderaan.

Selain dari berusaha untuk memperkenalkan model-model lebih mesra alam ini, VCM turut mula menjalankan aktiviti bagi mencapai sasaran karbon neutral berkenaan. Kini, semua jaringan pengedar Volvo di Malaysia tidak lagi menggunakan bahan plastik dan juga brosur yang dicetak di atas kertas, sebaliknya menggunakan tablet bagi menyampaikan maklumat (Volvo menggelarnya sebagai Jurujual Digital Senyap) dan juga pinggan-mangkuk yang boleh diguna semula. “Kemampanan bermula dengan kita”, tegas En Nalin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required