Subaru WRX STI generasi seterusnya bakal menjana 400 hp dari enjin boxer empat-silinder 2.4 liter turbo?

Subaru WRX STI generasi seterusnya bakal menjana 400 hp dari enjin boxer empat-silinder 2.4 liter turbo?

Sudah empat tahun Subaru Impreza generasi terkini berada dalam pasaran, namun versi prestasinya iaitu WRX dan WRX STI masih lagi berasaskan model generasi sebelum ini. Model yang ditunggu-tunggu berkenaan dikhabarkan akan membuat kemunculannya pada tahun ini dan akan mula masuk ke pasaran tahun hadapan, dan khabar terbaharu bertiup, ia bakal menjana kuasa yang jauh lebih besar dari sebelumnya – dijangka akan mencecah 400 hp!

Perkara ini dilaporkan oleh laman Forbes, yang memetik sumber mereka menyatakan bahawa WRX STI generasi seterusnya ini akan dijana oleh enjin boxer 2.4 liter dari generasi FA lebih baharu, bagi menggantikan siri EJ yang produksinya ditamatkan pada penghujung tahun lalu, setelah berkhidmat menjana model-model berprestasi tinggi Subaru sejak pengenalan Legacy RS pada 1989.

Enjin FA24 yang disuap dengan pengecas turbo ini sebenarnya telah pun digunakan pada model-model terkini Subaru seperti SUV Subaru Ascent yang menjana 260 hp. Sebagai enjin yang jauh lebih moden, enjin ini tentunya mematuhi segala standard terkini, terutamanya undang-undang emisi yang semakin ketat.

Menurut sumber yang dipetik oleh Forbes berkenaan lagi, enjin FA24 tersebut akan disentuh semula bagi mencapai angka kuasa tidak kurang dari 400 hp, antaranya aci engkol dan omboh yang diperkuat, pemasaan yang diimbang semula, port kemasukan dan injap yang diperhalusi, peningkatan tekanan boost sistem turbo dan pelbagai lagi.

Subaru WRX STI generasi seterusnya bakal menjana 400 hp dari enjin boxer empat-silinder 2.4 liter turbo?

Sumber tersebut turut menyatakan pasukan jurutera Subaru mengambil enjin produksi empat silinder 2.0 liter paling berkuasa dalam dunia buat masa sekarang iaitu enjin Mercedes-AMG M133 yang menjana 421 PS/500 Nm di dalam perut hot-hatch A45 AMG W177 sebagai kayu aras.

Dalam laporan-laporan sebelum ini, WRX STI generasi baharu ini dikhabarkan akan dibina dengan konsep sama dengan versi sebelumnya iaitu menggunakan platform sama dengan Impreza – model generasi seterusnya ini akan diasaskan dari Subaru Global Platform.

Platform tersebut sememangnya direka bukan sahaja untuk menempatkan enjin boxer dan sistem pacuan semua roda, malah turut dihasilkan bagi membolehkan ia turut dijana dengan sistem hibrid elektrik – dalam laporan pada 2017, dikhabarkan WRX STI ini turut akan menggunakan sistem tersebut bukan sahaja untuk mematuhi undang-undang pencemaran, malah turut akan memberikan tambahan prestasi.

Dari segi rupa pula, WRX STI generasi seterusnya ini dikatakan adalah versi produksi untuk model konsep Subaru Viziv Performance STI yang telah pun didedahkan ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2018.

GALERI: Subaru Viziv Performance STI di Tokyo Auto Salon 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required