Kia Carnival generasi baharu – imej awal didedahkan

Kia Carnival generasi baharu – imej awal didedahkan

Selepas teaser dalam bentuk lakaran disiarkan minggu lalu, kini Kia telah pun mendedahkan rekaan penuh untuk bahagian luaran MPV flagship mereka, Kia Carnival generasi keempat. Model tersebut dilihat tampil dengan rekaan signatur Kia yang lebih bersegi seperti Kia Seltos dan juga Sorento generasi baharu.

Menurut Kia, Carnival generasi terkini tersebut adalah sebuah ‘Kenderaan Utiliti Bersaiz Besar’. Oleh sebab itu, ia diberikan penggayaan seakan SUV, dengan imej “lebih kuat, tampil lebih bergaya dalam segmen MPV bersaiz sederhana”.

Muka MPV ini menerima muka seakan Kia Seltos, dengan lampu hadapan lebih bersegi bersama gril ‘hidung harimau’ bersaiz besar dan kedua-dua komponen tersebut dilihat seakan bersepadu antara satu sama lain, menerusi jalur kemasan sekeliling dan juga jalur LED lampu nyalaan siang yang nampak seakan bercantum.

Kia Carnival generasi baharu – imej awal didedahkan

Seperti model sedia ada, versi generasi baharu ini turut menampilkan pintu belakang gelangsar. Tetapi kali ini rel untuk pintu berkenaan direka selari dalam satu jalur bermula dari ‘kening’ lampu hadapan dan melalui pembuka pintu, membuatkan rel berkenaan kelihatan hanya seperti satu jalur kemasan, dan itu turut bersambung dengan lampu belakang.

Dari sisi juga kelihatan bumbung Carnival ini seakan terapung dengan tiang-A dan bingkai-bingkai tingkap yang digelapkan, dan seolah-olah hanya ‘disokong’ oleh kemasan istimewa berwarna perak pada tiang-C seperti pada Sorento 2021.

Imej sebuah SUV nampak lebih kuat ditampilkan pada bahagian MPV ini di mana ia hadir dengan lampu kombinasi LED nipis yang merentangi sepenuhnya pintu tailgate belakang. Di atas lampu tersebut kelihatan satu lagi jalur kemasan, yang sebenarnya satu lagi jalur lampu LED yang bersambung dari kemasan perak pada tiang-C tadi.

Juga, bagi menampakkan Carnival ini seakan sebuah SUV, Kia memberikan kemasan bawah bampar hadapan dan belakang berwarna perak yang kelihatan seperti skid plate.

Walau bagaimanapun, Kia masih belum lagi mendedahkan rekaan dalaman MPV ini dan juga sebarang spesifikasi teknikal. Kia Carnival generasi sedia ada masih lagi dijual di Malaysia dalam konfigurasi lapan- dan 11-tempat duduk, dijana oleh enjin diesel R 2.2L CRDi berkuasa 200 PS/440 Nm digandingkan bersama transmisi automatik lapan kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • darth_zoom on Aug 28, 2020 at 10:42 am

    Hope KIA would consider Sorento Plug-in Hybrid. In Europe, it’s the second electrified Sorento offered after the Sorento Hybrid (230 PS and 350 Nm)

    Powering the Sorento PHEV is the same 1.6 litre turbocharged GDI engine as the Hybrid, which on its own produces 180 PS and 265 Nm of torque.
    This engine is augmented with a 67 kW (91 PS) electric motor that supplies 304 Nm of torque, making for a combined system output of 264 PS and 350 Nm of torque”

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required