Daigo Saito sumbat enjin 2JZ dalam Toyota GR Yaris!

Daigo Saito sumbat enjin 2JZ dalam Toyota GR Yaris!

Tahun lalu, baru selepas kira-kira dua bulan Toyota GR Supra membuat pendedahan sulung globalnya, Drifter dari Jepun iaitu Daigo Saito telah mengejutkan dunia sukan permotoran dengan Supra A90 pertama di dunia yang dikuasakan oleh enjin lagenda Supra generasi sebelumnya – 2JZ-GTE. Ini satu lagi kejutan yang dibuat oleh Daigo menerusi firmanya, Fat Five Racing – mereka telah menghasilkan hot-hatch homologasi WRC Toyota GR Yaris yang juga dijana enjin 2JZ!

Ini bermakna, enjin asal G16E-GTS 1.6 liter tiga-silinder turbo berkuasa 272 PS/370 Nm dalam perut GR Yaris berkenaan (atau mungkin enjin M15A-FKS 1.5L Dynamic Force 120 PS/145 PS jika ia dari varian paling rendah GR Yaris RS pasaran Jepun) yang diletakkan secara melintang, serta sistem pacuan semua roda GR Four telah dikeluarkan.

Ia kemudiannya digantikan dengan enjin yang sekali ganda lebih panjang 2JZ enam-silinder sebaris, yang diletakkan secara menegak – anda boleh perhatikan bahagian firewall yang telah dipotong – bagi memacu 100% kuasa ke roda belakang, sebagai sebuah jentera drift.

Menurut Daigo, enjin 2JZ berkenaan kini menghasilkan kuasa 1000 hp, walau bagaimanapun tidak memperincikan spesifikasi lengkapnya. Namun boleh dijangka, ia diolah dengan resipi sama seperti enjin yang berada dalam Supra A90 miliknya, menampilkan sesaran yang ditingkatkan dari 3.0 liter kepada 3.4 liter, disuap pengecas turbo tunggal bersaiz gergasi, hasil sentuhan dari HKS.

Pada bahagian luaran, GR Yaris 2JZ Fat Five Racing ini menampilkan kit badan yang sama seperti GR Yaris HKS Concept yang disiarkan minggu lalu, iaitu kit badan lebar Pandem Rocket Bunny, rekaan Kei Miura dari Tra-Kyoto. Ia menerima livery penaja utama Fat Five Racing iaitu Sunoco dan Monster Energy Drink, dan juga rim Work Emotion CR3P ELG berwarna hijau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required