Genesis G70 facelift didedah dengan penampilan baru – saingan Mercedes-Benz C-Class, BMW 3 Series

Genesis G70 facelift didedah dengan penampilan baru – saingan Mercedes-Benz C-Class, BMW 3 Series

Selepas memperkenalkan G80 dan G90, Genesis kini mendedahkan pula G70 facelift, yang akan mula dijual di Korea bulan depan. G70 adalah model paling kecil yang ditawarkan oleh jenama mewah di bawah Hyundai ini, dan ia bersaing terus dengan model seperti Mercedes-Benz C-Class, BMW 3 Series, Audi A4, Volvo S60, Lexus IS dan Jaguar XE.

Penampilan G70 kini berubah sepenuhnya, nampak lebih elegan berbanding sebelum ini dengan di hadapannya terdapat gril seperti logo Superman dan diapit lampu utama dua tingkat. Pada lampu itu terdapat dua jalur yang bertindak sebagai lampu siang dan juga lampu penunjuk arah. Pada bahagian tepi, garis badannya masih dikekalkan sementara lubang udara menegak pada fender telah dibuang dan diganti dengan sirip udara kecil yang terletak lebih rendah.

Lampu belakang pula mengikut konsep lampu hadapan, dengan juga mempunyai dua jalur manakala pintu butnya mempunyai lengkung ke atas seperti ducktail spoiler. Tempat nombor plet kini berada di bawah, berhampiran diffuser dan dua muncung ekzos di tepi.

Sementara semua rekaan bahagian luar adalah baru, bahagian dalam pula tidak banyak berbeza berbanding sebelum ini dengan rekaan papan pemuka yang sama. Skrin sesentuh 10.25 inci untuk sistem infotainmen adalah baru dan butang kawalan di bahagian bawah semakin berkurang. Menurut Genesis, sistem infotainmen baru ini mempunyai paparan baru dan boleh dikemas kini dengan mudah, mempunyai mod valet dan boleh menggunakan sistem bayaran CarPay. Panel instrumen juga adalah unit digital.

Perincian berkenaan enjin masih belum didedahkan, tetapi laporan oleh Car and Driver menyatakan G70 akan mendapat enjin empat silinder 2.5 liter turbo yang berkuasa 304 PS (300 hp)/422 Nm. Ini adalah unit Smartstream sama yang digunakan pada G80 dan GV80, menggantikan unit Theta II 2.0 liter turbo.

Enjin V6 3.5 liter turbo yang berkuasa 380 PS (375 hp) dan 530 Nm tork juga ada disebut, sebagai pengganti unit V6 3.3 liter turbo Lambda II. Kedua-dua enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan dengan pilihan sama ada pacuan RWD atau AWD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required