Nissan rancang eksport Livina baharu keluar dari Indonesia ke pasaran lain di Asia, termasuk Jepun

Nissan rancang eksport Livina baharu keluar dari Indonesia ke pasaran lain di Asia, termasuk Jepun

Tahun ini Edaran Tan Chong Motor (ETCM) sah akan melancarkan sedan segmen-B Nissan Almera generasi baharu, dan akan diikuti oleh Nissan Sylphy B18 serta Nissan Kicks e-Power. Namun pemilik-pemilik Grand Livina sedia ada pasti tertanya-tanya, adakah model generasi baharu Livina akan turut di bawa ke Malaysia?

Untuk pengetahuan anda, buat masa sekarang model Livina tersebut hanya dijual secara eksklusif di pasaran Indonesia, bermakna ia memang tidak dijual negara lain. Dan disebabkan Nissan telah menutup kilang-kilang produksinya di Indonesia, Livina merupakan satu-satunya model Nissan yang dipasang secara tempatan di negara tersebut, kerana ia adalah model rebadge dari Mitsubishi Xpander, dan dipasang di kilang Mitsubishi Cikarang, Jawa Barat.

Namun menurut portal Gabungan Industri Kenderaan Bermotor Indonesia (GAIKINDO), Nissan Motor Indonesia (NMI) kini sedang berhasrat untuk mengeksport MPV tujuh-tempat duduk segmen-B tersebut keluar dari negara berkenaan untuk dijual di pasaran-pasaran lain di Asia termasuk ke Jepun.

“Memang sayang sekali Nissan perlu menghentikan produksi di kilang kami (yang telah tutup) di Indonesia. Namun, bersama Pakatan (Renault-Nissan-Mitsubishi), kami akan terus memproduksi Nissan Livina,” kata Isau Sekiguchi, Presiden PT Nissan Motor Indonesia kepada akhbar Republika.

Nissan rancang eksport Livina baharu keluar dari Indonesia ke pasaran lain di Asia, termasuk Jepun

“Kami telah berbincang dengan rakan kongsi kami, Mitsubishi, tentang potensi untuk mengeksport Livina ke berberapa negara Asia lainnya,” katanya lagi.

Sekiguchi menjelaskan bahawa jika Nissan boleh mengeksport kereta yang diproduksi di Indonesia, ia secara langsung akan menjadi sumbangan kepada industri automotif tempatan Indonesia. Perkara ini pun telah dibincangkan dan disambut baik oleh kerajaan Indonesia.

Nissan Livina generasi baharu ini telah pun diperkenalkan di Indonesia pada Februari tahun lalu. Secara asasnya, ia adalah Mitsubishi Xpander namun muka signatur Dynamic Shield Mitsubishi digantikan dengan muka V-Motion Nissan. Dari segi mekanikal juga sama di mana ia dijana oleh 1.5L empat silinder NA berkuasa 104 PS/141 Nm, digandingkan dengan pilihan transmisi manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan.

GALERI: Nissan Livina generasi baharu di GIIAS 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required