Nabila Tejpar pandu Proton Iriz R5 di Kejuaraan Rali Eropah 2021, dibantu Matt Edwards sebagai juruarah

Nabila Tejpar pandu Proton Iriz R5 di Kejuaraan Rali Eropah 2021, dibantu Matt Edwards sebagai juruarah

Setelah kempunan untuk memulakan Kejuaraan Rali British musim lalu dengan Proton Iriz R5, juara Rali British Wanita untuk musim 2017 dan 2018, Nabila Tejpar nampaknya mendapat peluang lebih besar di mana dia telah mengesahkan penyertaannya pada Kejuaraan Rali Eropah (ERC) 2021 dengan memandu jentera dari Proton Motorsport berkenaan.

Cabaran Nabila akan bermula di pusingan pertama 2021 di Rally Poland yang akan bermula pada 18 hingga 20 Jun ini. Dan bagi membantu transisi Nabila dari kereta pacuan hadapan Peugeot 208 R2 kepada jentera lebih berkuasa Proton Iriz R5 yang menjana 350 hp serta pacuan semua roda, dia akan bergandingan dengan juara Kejohanan Rali British (BRC) dua-kali, Matt Edwards sebagai juruarah.

Nabila Tejpar yang kini berumur 27 tahun sepatutnya memulakan memandu Proton Iriz R5 tersebut di rali West Cork, Clacton, Ypres dan Ulster dalam BRC musim lalu, namun kejohanan berkenaan dibatalkan seluruh musim selepas hanya berjaya melangsungkan pusingan pertama di Rali Cambrian akibat pandemik Covid-19.

“Ini merupakan saat kembali semula ke tempat duduk pemandu yang mengujakan buat saya selepas tidak beraksi untuk tempoh 12 bulan kerana pandemik,” kata Nabila.

“Ini sememangnya satu daripada cabaran terbesar yang pernah saya hadapi dalam karier dan saya tak fikir apa pun berkenaannya akan mudah sama sekali. Tetapi saya rasa ini merupakan masa yang sesuai untuk saya cuba dan paksa diri saya dan karier kehadapan serta menggunakan jentera R5 terkini seperti Proton pada siri seperti Kejuaraan Rali Eropah merupakan halatuju yang betul untuk saya sekarang,” tambahnya lagi.

Ini bukan pertama kali Nabila bertanding di ERC. Pada 2019 dia berlumba di kejohanan tersebut di pusingan terpilih seperti Canaries, Poland, Republik Czech dan Hungary tetapi dalam kategori lebih rendah iaitu R2 dengan Peugeot 208.

Nabila Tejpar pandu Proton Iriz R5 di Kejuaraan Rali Eropah 2021, dibantu Matt Edwards sebagai juruarah

“Memang sentiasa ada dalam perancangan untuk saya naik ke R5 dan dengan kaitan Asia kepada jenama Proton di Malaysia ini merupakan pilihan yang sempurna buat saya,” kata Nabila.

“Saya telah sekali dua menguji kereta ini dan ia agak baik dan saya terus berasa seperti di ‘rumah’. Malah, dalam berberapa perkara, ia adalah lebih mudah untuk dipandu dari Peugeot, sangat mudah untuk dikawal dan memberikan respon,” katanya lagi.

Nabila turut menyatakan bahawa untuk musim kali ini, dia tidak mengharapkan keputusan yang besar tetapi lebih kepada mencabar diri sendiri serta belajar sebanyak yang mungkin untuk digunakan pada masa hadapan.

Dalam perkembangan berkaitan, Proton Motorsport yang diwakili oleh Mellors Elliot Motorsport turut telah mengesahkan penyertaan mereka dalam BRC 2021 yang akan bermula hujung minggu ini. Proton Iriz R5 pasukan rasmi berkenaan bakal dipandu oleh pemandu utama mereka iaitu Oliver Mellors bersama juruarah Max Freeman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required