Volkswagen Golf R Mk8 ABT – ekstrak 384 PS dan 470 Nm hanya dengan kotak komputer enjin baharu!

Volkswagen Golf R Mk8 ABT – ekstrak 384 PS dan 470 Nm hanya dengan kotak komputer enjin baharu!

Penala dari Jerman, ABT Sportsline telah mengumumkan kelengkapan bagi mengekstrak lebih kuasa untuk barisan model prestasi Volkswagen Golf Mk8 iaitu GTI, GTI Clubsport, GTD dan R. Untuk permulaan, ABT hanya menawarkan satu komponen untuk penambahan kuasa tersebut iaitu kotak komputer enjin, dan secara asasnya tingkat taraf ini dilakukan semudah plug-and-play.

Untuk Golf GTI, enjin EA888 2.0 liter turbo empat-silinder yang pada asalnya mampu menghasilkan 245 PS dan tork maksima 370 Nm, mampu untuk menjana kuasa tambahan 45 PS dan 40 Nm bagi mencapai kuasa keseluruhan 290 PS dan 410 Nm dengan kotak komputer enjin ABT berkenaan.

Ubahsuai yang sama dilakukan pada model lebih berkuasa GTI Clubsport pula akan menghasilkan kuasa maksima 360 PS dan tork maksima 450 Nm, berbanding kuasa asal 300 PS/400 Nm dari kilang. Manakala model dengan enjin diesel Golf GTD akan menerima kuasa 230 PS dan 440 Nm berbanding kuasa asal 200 PS dan 400 Nm dengan tingkat taraf ini.

Volkswagen Golf R Mk8 ABT – ekstrak 384 PS dan 470 Nm hanya dengan kotak komputer enjin baharu!

Manakala untuk varian paling berkuasa dari kilang iaitu Golf R pula, penukaran kotak komputer ABT berkenaan membolehkan ia mencapai kuasa maksima 384 PS dan tork maksima 480 Nm, naik 64 PS dan 60 Nm berbanding kuasa asal 320 PS dan 420 Nm.

Menurut ABT, selepas ini mereka akan memperkenalkan pelbagai tingkat taraf prestasi yang lain untuk barisan model Golf Mk8 ini, antaranya termasuk sistem suspensi dan juga sistem ekzos.

Buat masa sekarang, ABT turut menawarkan pelbagai pilihan rim untuk Golf Mk8 termasuk rim 19-inci ER-C dalam kemasan hitam kusam, dan juga pilihan rim 20-inci ABT FR dan Sport GR dalam kemasan hitam berkilat atau hitam kusam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required