Toyota Rumion – model MPV rebadge dari Suzuki Ertiga generasi kedua, untuk pasaran Afrika Selatan

Toyota Rumion – model MPV <em>rebadge</em> dari Suzuki Ertiga generasi kedua, untuk pasaran Afrika Selatan

Pada November 2016, Proton pernah memperkenalkan MPV tujuh-tempat duduk berdasarkan Suzuki Ertiga, yang digelar Proton Ertiga. Kini nampaknya bukan hanya Proton menghasilkan model sedemikian, kerana Toyota baru sahaja melancarkan MPV tujuh tempat duduk yang digelar Toyota Rumion di Afrika Selatan, iaitu model rebadge dari Suzuki Ertiga.

Secara spesifik, Rumion diasaskan dari Ertiga generasi kedua, dan ia bukan dari Indonesia, sebaliknya dari Maruti Suzuki Ertiga yang dijual di pasaran India. Malah, Rumion sebenarnya adalah model ketiga Toyota yang di’rebadge’ oleh Toyota berdasarkan model-model dari Maruti Suzuki bagi pasaran India dan Afrika Selatan selepas Toyota Starlet 2020 (dari Maruti Baleno) dan Toyota Urban Cruiser (dari Maruti Vitara Brezza).

Tiada perubahan mekanikal dilakukan pada Rumion ini, dan ia masih dijana enjin petrol 1.5 liter empat silinder berkuasa 105 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 4,400 rpm, sama seperti Maruti Suzuki Ertiga. Ia ditawarkan sama ada dengan transmisi manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan bagi memacu roda hadapan.

Juga, tiada sebarang perubahan penggayaan dibuat terhadap Rumion, di mana Toyota hanya menggantikan gril hadapan dan lencana-lencana berkaitan. Rim juga kelihatan sama, tetapi Rumion diberikan kemasan sedikit lebih gelap berbanding Ertiga.

Suzuki Ertiga generasi kedua pasaran Indonesia

Toyota masih belum menyiarkan sebarang foto dalaman bagi Rumion ini. Namun berdasarkan Starlet dan Urban Cruiser sebelum ini, boleh dijangka ia mengunakan kembali keseluruhan rekaan dari Maruti Suzuki termasuk roda stereng rata di bawah, papan instrumen analog dan juga skrin sesentuh untuk sistem infotainmen.

Dari segi saiz, Rumion dan Ertiga dihasilkan dengan dimensi 4,395 mm panjang, 1,735 mm lebar dan 1,690 mm tinggi, menjadikan ia 130 mm lebih panjang dan 40 mm lebih lebar serta 5 mm lebih tinggi berbanding Suzuki [dan Proton] Ertiga generasi pertama. Namun, jarak rodanya sebenarnya masih sama.

Manakala untuk ruang but, ia direka dengan kapasiti 153 liter (naik 18 liter). Ruang tersebut bertambah sehingga 550 liter (naik 50 liter) sekiranya tempat duduk baris ketiga dilipat, dan mencapai kapasiti maksima 803 liter (naik 68 liter) jika tempat duduk baris kedua turut dilipat.

GALERI: Suzuki Ertiga generasi kedua pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required