Toyota GR Corolla akan didedahkan 1 April ini!

Toyota GR Corolla akan didedahkan 1 April ini!

Toyota baru sahaja mengumumkan bahawa mereka bakal mendedahkan “kereta sport GR serba baharu” pada 1 April ini. Tidak dinyatakan model apa yang bakal didedahkan berkenaan, namun menerusi imej teaser yang disiarkan menunjukkan satu panel yang tertulis “GR-Four”, sudah pastinya ia adalah GR Corolla yang kini ditunggu sekian lama oleh pelanggan di Amerika Syarikat.

Pasaran AS tidak menerima hot-hatch homologasi istimewa untuk Kejohanan Rali Dunia (WRC) iaitu GR Yaris, jadi sebagai ganti mereka akan menerima GR Corolla. Ia akan diasaskan dari Corolla Hatchback (dihasilkan dari platform TNGA-C yang lebih besar berbanding TNGA-B pada Yaris), dan menerusi ‘petunjuk’ pada pelbagai teaser sebelum ini, GR Corolla akan menerima kelengkapan mekanikal yang sama seperti GR Yaris.

Toyota GR Corolla akan didedahkan 1 April ini!

Ia termasuk enjin G16E-GTS 1.6 liter tiga-silinder turbo berkuasa 272 PS, kotak gear manual enam-kelajuan dan juga sistem pacuan semua roda GR-Four. Manakala menerusi teaser terbaharu ini pula, GR Corolla nampaknya turut diberikan liang udara sisi yang besar pada fender hadapan, serta angkup brek GR juga bersaiz lebih besar dari standard.

Masih tidak dapat dipastikan sama ada GR Corolla ini hanya akan dijual di Amerika Syarikat atau ia turut akan menjadi model global dan dijual pada pasaran lain. Namun Toyota dilihat sudahpun mendaftarkan tanda dagang “GR Corolla” di Australia pada 2020.

GALERI: Imej Toyota GR Corolla pada pelbagai teaser sebelum ini

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required