Hyundai Staria Lounge Camper – van perkhemahan besar dengan pilihan empat- atau 11-tempat duduk

Hyundai Staria Lounge Camper – van perkhemahan besar dengan pilihan empat- atau 11-tempat duduk

MPV bersaiz besar, Hyundai Staria telah diperkenalkan dalam pelbagai versi – ada versi biasa dengan 11-tempat duduk, versi Premium dengan kelengkapan mewah dan konfigurasi 7-tempat duduk seperti model pasaran Malaysia, varian Kinder yang dijadikan sebagai bas sekolah di Korea Selatan, serta Staria Load iaitu versi untuk kegunaan komersil.

Terbaharu, Staria diperkenalkan dalam varian Lounge Camper, iaitu model yang dihasilkan sebagai camper van seperti Mercedes-Benz V-Class Marco Polo. Apa yang menarik, walaupun MPV besar diberikan pelabagai kelengkapan seperti dalam rumah, ia masih datang dengan konfigurasi 11-tempat duduk untuk model Camper 11 dan empat tempat duduk bagi model Camper 4.

Tempat duduk untuk kedua-dua versi ini boleh dilipat rata bagi ditranformasikan menjadi katil yang muat untuk dua orang dewasa tidur. Malah, bahagian bumbung Staria Lounge Camper ini juga mempunyai satu lagi ruang tidur untuk dua orang dewasa dengan tilam iaitu pada bahagian bumbung. Selain itu, ia juga diberikan awning yang boleh dilipat dengan mudah, dipasang pada bahagian sisi bumbung, lengkap dengan lampu LED.

Hyundai Staria Lounge Camper – van perkhemahan besar dengan pilihan empat- atau 11-tempat duduk

Model ini diasaskan dari varian tertinggi premium, oleh itu ia masih menerima pelbagai teknologi dan perincian mewah. Bagi model Camper 4, lebih ruang yang ditinggalkan membolehkan Staria Lounge Camper ini diberikan modul dapur dan storan pada sebelah kiri.

Ia terdiri dari peti sejuk 36 liter, sinki, tangki air 70 liter, tangki buangan 40 liter, semburan mandi, meja yang boleh dilipat dan ruang simpanan kutleri. Kesemua perincian berkenaan boleh dikawal menerusi skrin sesentuh bersaiz 12.1-inci yang juga boleh dilipat. Kesemua tingkap pada kabin Staria ini juga diberikan tirai bagi memastikan privasi ruang dalamannya.

Selain dari awning, MPV ini juga datang dengan meja luar yang boleh ditarik keluar menerusi pintu tailgate belakang, disertakan dengan dua kerusi boleh lipat, jaring nyamuk untuk pintu belakang serta soket kuasa tambahan untuk menghidupkan perlatan elektrik lain.

Hyundai Staria Lounge Camper ini hanya ditawarkan dalam dua warna badan iaitu Creamy White dan juga Abyss Black Pearl. Manakala untuk bahagian dalaman, model 11-tempat duduk datang dengan upholsteri hitam, sementara varian empat tempat duduk turut boleh dipilih dengan upholsteri perang. Kedua-dua versi tersebut digandingkan dengan kemasan-kemasan kabin hitam dan putih serta diberikan lampu suasana LED.

Model ini masih menerima unit rangkaian kuasa yang sama iaitu enjin 2.2 liter empat silinder CRDi turbodiesel berkuasa 177 PS dan tork maksima 430 Nm, digandingkan dengan kotak gear lapan kelajuan automatik memacu roda hadapan. Ia turut ditawarkan dengan opsyen sistem pacuan semua roda, bagi memudahkan anda meneroka kawasan yang lebih terpencil.

Di Korea Selatan, Hyundai Staria Lounge Camper ini dijual pada harga 49.47 juta won (RM172k) untuk model 11-tempat duduk, sehinga 68.58 juta won (RM238k) untuk model 4-tempat duduk yang lebih mewah. Selain dari Lounge Camper, Hyundai turut memperkenalkan Staria Lounge Limousine, iaitu model dengan pilihan tujuh- atau sembilan-tempat duduk yang menampilkan bumbung 205 mm lebih tinggi, memberikan ruang kepala yang lebih luas serta diberikan pemijak sisi boleh lipat automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required