Tempahan Honda WR-V sudah dibuka – pencabar Ativa akan dilancar suku ke-3 2023, 1.5L NA, CVT

Tempahan Honda WR-V sudah dibuka – pencabar Ativa akan dilancar suku ke-3 2023, 1.5L NA, CVT

Berita baik untuk anda yang menunggu alternatif kepada Perodua Ativa, hari ini Honda Malaysia mengumumkan bahawa tempahan untuk SUV kompak segmen-B, iaitu Honda WR-V sudahpun dibuka secara rasmi! Model ini diumumkan akan mula dijual di pasaran tempatan bermula suku ketiga tahun ini (Julai hingga September), namun senarai harga dan varian untuk pasaran tempatan masih belum dinyatakan.

Walau bagaimanapun, Honda Malaysia megesahkan bahawa WR-V akan ditawarkan dalam versi paling sporty iaitu WR-V RS di sini. Model berkenaan menerima perincian yang disahkan seperti gril hadapan unik bersama emblem RS, rim dua tona 17-inci dan lain-lain.

WR-V pasaran Malaysia ini juga akan ditawarkan dengan perincian seperti cermin sisi auto-lipat, lampu hadapan LED automatik dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus LED dan juga lampu isyarat membelok LED jenis sequential.

Sistem bantuan pemanduan Honda Sensing juga turut ditawarkan yang memberikan fungsi termasuk sistem pemberitahu kereta hadapan bergerak (LCDN), cruise control adaptif (ACC), Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS) bersama Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Pengelak Keluar Jalan (RDM), Amaran Keluar Lorong (LDW) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB)

Tempahan Honda WR-V sudah dibuka – pencabar Ativa akan dilancar suku ke-3 2023, 1.5L NA, CVT

“Kami sangat teruja untuk menjadi pengeluar pasaran besar Jepun pertama yang memperkenalkan SUV kecil serba baharu dalam segmen bukan nasional kepada rakyat Malaysia, yang akan dilancarkan pada suku ketiga 2023. WR-V serba baharu ini memberikan pengalaman unik kepada pelanggan kami dengan ciri tersendiri SUV Honda dengan menggabungkan gaya sporty, teknologi canggih, ciri keselamatan, prestasi terbaik dan jarak kelegaan tanah yang tinggi,” kata Hironobu Yoshimura, pengarah urusan dan CEO Honda Malaysia.

“WR-V serba baharu ialah teman yang ideal untuk golongan dewasa muda dan keluarga yang mencari SUV Kecil yang menyerlahkan personaliti yang bertenaga dan berani untuk melengkapkan gaya hidup aktif mereka,” tambahnya lagi.

Honda WR-V membuat kemunculan sulung globalnya di Indonesia pada November tahun lalu. Buat masa sekarang ia hanya diproduksi di fasliliti Honda di Karawang, Indonesia dan telah pun diimport ke Thailand dan dilancarkan di negara berkenaan awal bulan ini. Untuk Malaysia, WR-V ini dijangka akan diproduksi secara pemasangan tempatan (CKD) di Pegoh, Melaka bagi memastikan ia dapat dijual pada harga lebih kompetitif.

Di Indonesia Honda WR-V dihasilkan bagi berhadapan terus dengan pasangan kembar Toyota Raize dan Daihatsu Rocky. Dan di sini, WR-V sudah tentu perlu bersaing dengan satu lagi kembar Raize dan Rocky iaitu Perodua Ativa.

SUV Honda yang lebih kecil dari HR-V ini dihasilkan dengan dimensi panjang 4,060 mm, lebar 1,780 mm, tinggi 1,608 mm dan jarak roda sejauh 2,485 mm. Jadi berbanding Ativa, WR-V adalah 5 mm lebih pendek, 70 mm lebih lebar, 27 mm lebih rendah serta jarak roda 40 mm lebih dekat.

Jarak kelegaan tanah WR-V ini adalah lebih tinggi dari Ativa iaitu 220 mm berbanding 200 mm sekaligus memberikan ia rupa lebih lasak. Ruang but SUV kompak Honda ini juga lebih besar dengan kapasiti 380 liter berbanding 369 liter pada saingannya dari Perodua.

WR-V menerima enjin yang sama seperti Honda City iaitu unit 1.5 liter DOHC i-VTEC yang menghasilkan kuasa 121 PS pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,300 rpm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik dan hanya memacu roda hadapan. Jadi dari segi kuasa juga WR-V adalah lebih besar dari Ativa yang digerakkan oleh enjin 1.0L turbo tiga-silinder berkuasa 97 hp/140 Nm.

Menurut Honda Malaysia, tempahan untuk WR-V ini boleh dibuat di semua 101 bilik pamerannya di seluruh negara atau secara atas talian menerusi aplikasi HondaTouch. Namun pelanggan boleh melihat sendiri dengan lebih dekat rupa sebenar SUV kecil ini dibeberapa pengedar terpilih seperti berikut:

Tempahan Honda WR-V sudah dibuka – pencabar Ativa akan dilancar suku ke-3 2023, 1.5L NA, CVT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Qween on Jun 14, 2023 at 3:57 am

    My doter says she want this car badly to help her drive to college. A smart alternative to honda city for an average young girls.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required