SPYSHOT: Proton X50 dilihat sedang diuji di India

SPYSHOT: Proton X50 dilihat sedang diuji di India

Laman automotif dari India, RushLane telah memuat naik beberapa gambar Proton X50 yang dijumpai sedang diuji di negara berkenaan. Menurut portal tersebut, gambar ini dikirim oleh pembacanya yang menjumpai SUV dari Tanjong Malim itu di Lebuhraya Pune-Nashik berdekatan plaza tol Sinnar.

Unit ujian Proton X50 tersebut dilihat mengenakan nombor pendaftaran berwarna merah, yang menurut RushLane ia adalah nombor pendaftaran sementara untuk kegunaan di negara berkenaan. Ia tidak dilekat dengan sebarang pelekat penyamaran, dan berdasarkan bumbung yang berwarna hitam, unit ujian ini adalah dari versi Flagship yang dipadankan dengan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api penuh, berkuasa 177 PS/255 Nm.

RushLane menyatakan sekiranya X50 benar-benar dijual di India, ia akan menjadi SUV kompak dengan enjin paling berkuasa dalam segmennya, untuk berhadapan dengan model-model seperti Hyundai Creta, Kia Seltos, Maruti Suzuki Grand Vitara, Toyota Urban Cruiser Hycross, MG Astor, Skoda Kushaq, VW Taigun dan dua model yang akan mula dijual tidak lama lagi iaitu Honda Elevate dan Citroen C3 Aircross.

Namun Proton masih belum mengumumkan sebarang rancangannya untuk masuk ke pasaran India, yang merupakan pasaran automotif ketiga terbesar di dunia ketika ini.

Lebih 10-tahun lalu Proton pernah dilihat serius untuk masuk ke pasaran India – syarikat tersebut sudahpun melantik bekas presiden Hyundai Motor India, BVR Subbu sebagai salah seorang ahli lembaga pengarahnya pada Mac 2010, dan dilaporkan mencari pembekal enjin diesel untuk digunakan pada Exora, Saga dan Savvy di negara tersebut.

Proton mensasarkan bagi mula menjual keretanya di India pada 2011 dan turut merancang untuk memasang model-modelnya secara tempatan (CKD) di sana, namun rancangan tersebut senyap tanpa khabar berita sehingga kini.

Buat masa sekarang Proton sudahpun masuk ke pasaran negara-negara jiran India iaitu Pakistan, Nepal dan Bangladesh. Malah kilang Proton Pakistan yang terletak di Karachi sudahpun beroperasi sejak Julai 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required