Setelah membuat kemunculan sulung di Frankfurt Motor Show 2017 September lalu, Renault Megane RS generasi baharu kemudiannya dipamerkan pula pada Tokyo Motor Show yang berlangsung baru-baru ini.

Seperti juga model-model sebelumnya, RS generasi terkini ini dibina berasaskan model Megane generasi sedia. Namun apa yang berbeza, ia tidak lagi dijana enjin 2.0 liter turbo seperti model generasi sebelum ini, tetapi digantikan dengan unit 1.8 liter turbo yang lebih kecil.

Walau bagaimanapun, enjin baharu dengan sistem suntikan terus ini mampu menghasilkan 280 hp dan tork maksima 390 Nm, atau 5 hp dan 30 Nm lebih berkuasa dari enjin 2.0 liter turbo sebelumnya. Tidak seperti Clio RS baharu yang menerima kritikan kerana hanya diberikan transmisi EDC automatik, kuasa dari enjin Megane RS ini dialirkan ke roda hadapan menerusi dua pilihan kotak gear iaitu sama ada enam-kelajuan manual atau enam kelajuan klac berkembar automatik EDC bersama pedal penukar gear.

Pengendalian model generasi baharu ini turut dibantu dengan sistem four-wheel steering digelar 4Control yang diperkenalkan buat pertama kali pada model Megane GT sebelum ini. Seperti generasi-generasi sebelumnya juga, Megane RS diberi dua pilihan talaan suspensi – sama ada suspensi Sport standard, dan juga yang lebih hardcore dan lebih sesuai untuk litar iaitu casis Cup.

Kedua-dua jenis talaan tersebut menerima unit bump stop jenis mampatan hidraulik seperti yang digunakan pada jentera rali di keempat-empat sudut. Sistem berkenaan mampu memberikan pengendalian dan juga keselesaan yang lebih baik, bergantung mod pemanduan yang dipilih.

Suspensi hadapan model generasi baharu ini telah dirombak sepenuhnya dengan pemadanan paksi stereng jenis bebas bagi meningkatkan ketepatan pengendaliannya. Bagi casis Cup pula, ia turut menerima LSD jenis Torsen. Lima mod pemanduan diberikan untuk dipilih pemandu untuk disesuaikan dengan situasi iaitu Comfort, Normal, Sport, Race dan Perso (talaan pengkhususan oleh pemandu).

Pada bahagian luaran, Megane RS generasi baharu ini turut menampilkan rupa yang lebih agresif. Muka hot-hatch ini direka dengan liang kemasukan udara pada bampar yang lebih besar bersama mesh sarang lebah tiga dimensi, dan menempatkan turut lampu nyalaan siang LED RS Vision (seakan corak bendera perlumbaan).

Keempat-empat ruang roda kereta ini direka lebih lebar dari model standard dan aerodinamiknya turut dibantu oleh spoiler belakang bersama diffuser udara pada bampar belakang yang turut menempatkan tip ekzos besar pada bahagian tengah. Bagi melengkapkan rupanya, dua pilihan rim aloi diberi – sama ada berdiameter 18-inci atau 19-inci.

Ruang dalaman masih lagi kekal direka ringkas. Ia menerima tempat duduk sport yang dibalut dengan pilihan fabrik atau Alcantara kemasan charcoal grey dan diakhiri dengan serlahan jahitan benang merah. Upholsteri yang sama turut diterapkan pada roda stereng dan juga tombol gear.

Lebih tiga tahun lalu, Renault Megane RS merupakan kereta pacuan roda hadapan produksi paling pantas di litar Nürburgring. Tetapi selepas itu nama Megane jatuh sedikit demi sedikit setelah pertarungan kelas berkenaan tertumpu kepada Volkswagen Golf Clubsport S dan juga Honda Civic Type R FK2, dan kini gelaran ‘King of the Ring’ tersebut dipegang oleh Civic Type R FK8.

Angka 280 hp ini kedengaran sangat kurang untuk bertempur dengan Civic Type R bukan? Tunggu dulu, model yang didedahkan ini sebenarnya hanya varian asas. Versi Trophy yang jauh lebih liar bakal diperkenalkan tahun hadapan, dibekalkan dengan kuasa 300 hp. Dalam pasaran kelak, Megane RS bukan hanya perlu berhadapan dengan Civic R, malah ia turut perlu bersaing dengan Ford Focus ST serta pahlawan baru dari Korea – Hyundai i30 N.